Macintosh vraagt faillissement aan | RetailDetail

Macintosh vraagt faillissement aan

Macintosh vraagt faillissement aan

De bewindvoerders van de Macintosh Retail Group trekken de stekker er uit. Ze zien geen toekomst meer voor de onderneming boven een reeks distributieformules en vragen het faillissement aan.

Kort na surseance

De beslissing om het faillissement aan te vragen, volgt snel na het bekomen van surseance van betaling. Nog maar op 22 december verleende de rechtbank van Maastricht uitstel aan de groep. Daags nadien deed de rechtbank van ’s-Hertogenbosch hetzelfde met de dochterbedrijven Hoogenbosch Retail Group BV, Dolcis BV, Manfield BV, Invito BV en PRO Sport BV.

 

De faillissementsaanvraag betreft overigens enkel het moederbedrijf boven de winkelformules Brantano Belux, Dolcis, Firelle, Intreza, Invito, Manfield, PRO, Scapino en Steve Madden. De dochterbedrijven blijven (voorlopig) aan de slag. De formules die onder surseance werden geplaatst, maken daarop geen uitzondering.

 

“Alle winkels en handelszaken van de Macintosh-groep zijn open en de bewindvoerders onderzoeken nu, samen met de bevoegde directiecomités, alle mogelijke scenario's. Daartoe behoren een verkoop van de groep in zijn geheel of een verkoop van onderdelen van de groep. Dat alles in het belang van de werknemers, de schuldeisers en andere belanghebbenden”, stellen de bewindvoerders in een persbericht.

 

Brantano liet eerder al weten dat het op eigen kracht zeker tot eind januari voort kan met de huidige middelen. Voor deze formule werd trouwens geen bescherming tegen de schuldeisers aangevraagd bij de rechtbank.

 

Problemen sleepten al even aan

De problemen van Macintosh dateerden niet van gisteren. In 2013 boekte de groep een verlies van 12,1 miljoen euro. In 2014 kwam daar 101,6 miljoen euro bij, en ook in de eerste helft van dit jaar werden rode cijfers geschreven.

 

Het verlies werd weliswaar teruggedrongen tot 4,4 miljoen euro, maar dat was deels het gevolg van een eenmalige bate van 16 miljoen euro op de verkoop van Nea International. De schoenenketens uit de groep leden immers sterk onder de opkomst van de e-commerce.

 

Een poging om in extremis een overnemer voor de holding te vinden, draaide op niets uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.