Management buy-out bij Schoenenreus | RetailDetail

Management buy-out bij Schoenenreus

Management buy-out bij Schoenenreus

Discountketen Schoenenreus is op 26 maart veranderd van eigenaar. Holdingmaatschappij ERSC (European Retail Shoe Company) heeft zijn aandelen verkocht aan CEO René de Lege, bestuursleden Paul Schouwenaar en Eric Companjen en investeerdersgroep Synergia Capital Fund. Het nieuwe managementteam past meteen de strategie van de keten aan.

Trio van retailveteranen

In 2007 werd het familiebedrijf Schoenenreus overgenomen door ERSC en sinds december 2008 is René de Lege verantwoordelijk voor de organisatie. Vorige week kocht hij de eigenaars uit, samen met leden van de raad van bestuur Paul Schouwenaar en Eric Companjen (Comnaar Investments). Het trio krijgt steun van Synergia Capital Fund, in ruil voor aandelen.

 

De overnemers zijn bekende namen in de Nederlandse retailwereld. Paul Schouwenaar heeft eerder aan het hoofd gestaan van Zeeman en voerde managementfuncties uit bij V&D en Macintosh. Eric Companjen was onder meer betrokken bij de verkoop van Bakker Bart en prijkt in de Quote 500 van rijkste Nederlanders.

 

Schouwenaar vervoegt het managementteam als verantwoordelijke voor Inkoop, Positionering en Marketing & Communicatie, terwijl Eric Companjen zich zal richten op personeelszaken en onroerend goed. De Lege (ook ex-Macintosh) blijft algemeen directeur van de retailketen, terwijl Harrie Vercammen financieel directeur wordt.

 

Opgefriste strategie

De verkoop brengt ook een aantal belangrijke strategische veranderingen met zich mee. “Nu het voortbestaan van Schoenenreus is gegarandeerd, richten we ons op het ontwikkelen van een eigentijdse toekomstvisie waarbij de klant centraal staat,” zegt topman René de Lege in een persbericht. Daarbij wordt het hele assortiment onder handen genomen: de modekleding die een tweetal jaar geleden aan het gamma is toegevoegd, wordt geschrapt. Daarentegen komt in alle filialen sportkleding en meer sportschoenen, zowel van A-merken als private label.


Intussen zijn al negen winkels naar het nieuwe concept omgebouwd, en nog meer volgen dit jaar. Ook wordt het hoofdkwartier in Uden aangepakt: er is geïnvesteerd in een nieuw automatiseringssysteem en de kantoren krijgen een “moderne uitstraling met frisse kleuren”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.