Management buy-out bij Schoenenreus

Management buy-out bij Schoenenreus

Discountketen Schoenenreus is op 26 maart veranderd van eigenaar. Holdingmaatschappij ERSC (European Retail Shoe Company) heeft zijn aandelen verkocht aan CEO René de Lege, bestuursleden Paul Schouwenaar en Eric Companjen en investeerdersgroep Synergia Capital Fund. Het nieuwe managementteam past meteen de strategie van de keten aan.

Trio van retailveteranen

In 2007 werd het familiebedrijf Schoenenreus overgenomen door ERSC en sinds december 2008 is René de Lege verantwoordelijk voor de organisatie. Vorige week kocht hij de eigenaars uit, samen met leden van de raad van bestuur Paul Schouwenaar en Eric Companjen (Comnaar Investments). Het trio krijgt steun van Synergia Capital Fund, in ruil voor aandelen.

 

De overnemers zijn bekende namen in de Nederlandse retailwereld. Paul Schouwenaar heeft eerder aan het hoofd gestaan van Zeeman en voerde managementfuncties uit bij V&D en Macintosh. Eric Companjen was onder meer betrokken bij de verkoop van Bakker Bart en prijkt in de Quote 500 van rijkste Nederlanders.

 

Schouwenaar vervoegt het managementteam als verantwoordelijke voor Inkoop, Positionering en Marketing & Communicatie, terwijl Eric Companjen zich zal richten op personeelszaken en onroerend goed. De Lege (ook ex-Macintosh) blijft algemeen directeur van de retailketen, terwijl Harrie Vercammen financieel directeur wordt.

 

Opgefriste strategie

De verkoop brengt ook een aantal belangrijke strategische veranderingen met zich mee. “Nu het voortbestaan van Schoenenreus is gegarandeerd, richten we ons op het ontwikkelen van een eigentijdse toekomstvisie waarbij de klant centraal staat,” zegt topman René de Lege in een persbericht. Daarbij wordt het hele assortiment onder handen genomen: de modekleding die een tweetal jaar geleden aan het gamma is toegevoegd, wordt geschrapt. Daarentegen komt in alle filialen sportkleding en meer sportschoenen, zowel van A-merken als private label.


Intussen zijn al negen winkels naar het nieuwe concept omgebouwd, en nog meer volgen dit jaar. Ook wordt het hoofdkwartier in Uden aangepakt: er is geïnvesteerd in een nieuw automatiseringssysteem en de kantoren krijgen een “moderne uitstraling met frisse kleuren”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top