Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar | RetailDetail

Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar

Mango verlaagt prognoses voor komende vier jaar

De Spaanse moderetailer Mango heeft zijn omzetprognoses voor de komende vier jaar naar beneden bijgesteld. Dat doet het omdat het langer duurt om de verwachte omzet te halen op nieuwe collecties van het merk.

"Te optimistisch geweest"

Vorig jaar lanceerde Mango een eigen kindercollectie en een lingeriecollectie en dit jaar kwamen daar nog eens collecties voor tieners en rijpe vrouwen bij. Die nieuwe collecties maken deel uit van een groeistrategie die een periode van tien jaar moet bestrijken, maar die komt trager op gang dan verwacht.

 

"In het verleden zijn we iets te optimistisch geweest en nu hebben we besloten om meer conservatieve criteria te gebruiken", zegt CEO Enric Casi aan Reuters. "De nieuwe collecties zullen een aantal jaren nodig hebben om een omzet per vierkante meter ratio te halen die gelijkaardig is aan onze meer traditionele collecties."

 

Uitbreiden naar meer markten

Vooral het vooruitzicht voor 2017 was volgens Casi te positief: dat wordt nu bijgesteld van 4,97 miljard euro naar 3,27 miljard euro omzet, een derde lager dan oorspronkelijk werd gehoopt. Casi wil wel benadrukken dat Mango niet slecht verkoopt, maar dat de nieuwe collecties gewoon iets trager op gang komen.

 

Mango haalde in 2013 een omzet van 1,85 miljard euro, iets lager dan de vooropgestelde 1,98 miljard euro. In de groeistrategie van de komende jaren wil Mango elke week vier nieuwe winkels openen en wil het collecties verkopen voor mannen, kinderen en rijpere vrouwen, daar waar het vroeger vooral focuste op twintigers en dertigers. Het gaat daarmee vol de concurrentie aan met het Zweedse H&M en het Spaanse Zara, onderdeel van gigant Inditex.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.