Marks & Spencer opent vandaag Amsterdamse vestiging

Marks & Spencer opent vandaag Amsterdamse vestiging

De Britse keten Marks & Spencer opent vandaag, na twaalf jaar afwezigheid, een multichannelwinkel in de Amsterdamse Kalverstraat. Bovendien gaat ook de nieuwe Nederlandse webwinkel vandaag online, en gisteren werden nog veel grotere plannen aangekondigd.

Multichannelwinkel in Amsterdam

De nieuwe winkel heeft een oppervlakte van 500 m² en is een heel bijzondere combinatie geworden van on- en offline winkelen: M&S noemt het nieuwste filiaal “een showcase voor de toekomst van retail om de klantbeleving te verbeteren”.

 

Zo heeft de winkel een zogenaamde 'e-boutique', waar shoppers kledingstukken virtueel kunnen bekijken. Niet alle kleding kan ook onmiddellijk worden meegenomen, maar alles kan wel ter plaatse worden besteld via de bestelzuilen in de winkel, de iPads van het winkelpersoneel of via de mobiele website op de smartphone. Tegen een kost van 4,95 euro wordt de bestelling thuis geleverd, maar je kan je bestelling ook helemaal gratis in de Kalverstraat laten leveren.

 

Dat M&S deze nieuwe multichannelformule in Nederland lanceert, is niet toevallig. Volgens Laura Wade-Gery, verantwoordelijk voor multichannel bij M&S, is online winkelen in Nederland ondertussen heel goed ingeburgerden heeft de Nederlandse klant al langer de vele voordelen van deze manier van shoppen weten te appreciëren.

 

Het blijft niet bij deze eerste winkel in de Kalverstraat: zowel aan het Rokin (alweer Amsterdam) als in Den Haag komt er een flagshipstore die volledige aanbod in voeding, kleding en woonaccessoires zal brengen. De nieuweling aan het Rokin zal niet minder dan 4.000 m² groot zijn en een foodhall en restaurant bevatten.

 

Samenwerking met BP-tankstations

Nog meer uitbreiding komt er via het M&S Simply Food-concept: Deze winkels bij een tankstation brengen een aanbod van 700 verse voedingsmiddelen zoals kant-en-klaarmaaltijden, sandwiches en basisproducten.

 

De opening van de allereerste M&S Simply Food in Nederland is gepland voor september dit jaar in Utrecht en vijf bijkomende Nederlandse vestigingen openen nog voor het einde van het jaar. Daarvoor sloot M&S een franchiseovereenkomst af met BP, dat sinds 2005 meer dan 160 M&S Simply Food-winkels uitbaat in Groot-Brittannië.

 

Terug van twaalf jaar weggeweest

Financiële problemen lagen in 2001 aan de basis van het vertrek van M&S. De 38 filialen op het Europese vasteland moesten noodgedwongen de deuren sluiten, zodat alle aandacht naar de Britse thuismarkt kon gaan.

 

Dat is nu allemaal verleden tijd: M&S heeft gewerkt aan een stevige comeback en wil zich voortaan als multichannelretailer positioneren. De opening van de eerste nieuwe winkel in Parijs in 2011 was duidelijk nog maar een voorproefje...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe formule The Sting gelanceerd in Amsterdam

25/09/2017

In Amsterdam is de eerste vestiging van Cotton Club geopend, de nieuwe formule van The Sting. Cotton Club is een nieuw damesmodelabel dat vooral casual mode met een mediterrane toets aanbiedt.

McGregor maakt opnieuw doorstart

25/09/2017

Nadat het voor de tweede keer op korte tijd failliet ging, zal McGregor, samen met zusterketens Gaastra en Adam, opnieuw een doorstart maken. De doorstart komt er onder leiding van Rens van der Schoor, die eerder ook Miss Etam en Promiss saneerde.

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Back to top