Flinke boete voor Hema in geschil met Levi’s

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s
Shutterstock

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

 

220.000 spijkerbroeken verkocht

Fans van het merk weten het: jeans van Levi’s zijn niet alleen te herkennen aan het rode vlagje maar ook en vooral aan het gebogen V-vormige stiksel op de achterzakken. Toen de Nederlandse winkelketen Hema uitpakte met een wel heel erg gelijkend motiefje, stapte Levi Strauss & Co naar de Brusselse rechtbank van Koophandel. Dat gebeurde al in november 2015.

 

Deze week oordeelde de rechter dat er inderdaad sprake was van een inbreuk op het door Levi’s gedeponeerde beeldmerk: de rechter wees op de “hoge mate van visuele overeenkomst” en aangezien het merk Levi’s grote bekendheid geniet, achtte de rechter de bedoelingen duidelijk.

 

Hij veroordeelde Hema tot een schadevergoeding van 20 euro per broek. Aangezien de keten er in de Benelux ruim 220.000 exemplaren van verkocht, moet Hema liefst 4.432.060 euro ophoesten. In een reactie stelt Hema dat er nog juridische procedures lopen: zo lang wil de keten geen commentaar geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.