Flinke boete voor Hema in geschil met Levi’s

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s
Shutterstock

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

 

220.000 spijkerbroeken verkocht

Fans van het merk weten het: jeans van Levi’s zijn niet alleen te herkennen aan het rode vlagje maar ook en vooral aan het gebogen V-vormige stiksel op de achterzakken. Toen de Nederlandse winkelketen Hema uitpakte met een wel heel erg gelijkend motiefje, stapte Levi Strauss & Co naar de Brusselse rechtbank van Koophandel. Dat gebeurde al in november 2015.

 

Deze week oordeelde de rechter dat er inderdaad sprake was van een inbreuk op het door Levi’s gedeponeerde beeldmerk: de rechter wees op de “hoge mate van visuele overeenkomst” en aangezien het merk Levi’s grote bekendheid geniet, achtte de rechter de bedoelingen duidelijk.

 

Hij veroordeelde Hema tot een schadevergoeding van 20 euro per broek. Aangezien de keten er in de Benelux ruim 220.000 exemplaren van verkocht, moet Hema liefst 4.432.060 euro ophoesten. In een reactie stelt Hema dat er nog juridische procedures lopen: zo lang wil de keten geen commentaar geven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.