Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Ondernemersorganisatie voor de modebranche Modint luidt de noodklok over de toenemende praktijk waarbij retailers eenzijdig een deel van de marketingkosten doorberekenen aan hun toeleveranciers. In Nederland hebben onder meer Hema, V&D en Miss Etam hier een handje van, maar steeds meer winkelketens beginnen hiermee.


Dat zegt Modint-directeur Jef Wintermans in Het Financieele Dagblad. Aanleiding is berichtgeving over de heffing van 1,25 procent die het Britse Marks & Spencer aan zijn voornaamste toeleveranciers vraagt als bijdrage voor de opknapbeurt van de winkels van het warenhuisbedrijf. Volgens Wintermans is dit in Nederland eerder regel dan uitzondering. C&A zou hier al tien jaar geleden mee zijn begonnen, terwijl ook V&D, Hema en Makro dit soort inhoudingen hebben doorgevoerd. Miss Etam heeft deze maand zo'n regeling opgelegd.

Wintermans: "Het is dwingend. Het wordt vaak zomaar ingevoerd, terwijl wij weten dat dit juridisch niet kan. De warenhuizen komen hiermee eerder gemaakte afspraken niet na, terwijl op de websites van deze bedrijven keurig staat dat ze aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Als ik dat lees, dan krijg ik tranen in mijn ogen." Volgens de retailers zelf is er geen sprake van dwang en bestaat er bij leveranciers breed begrip voor de heffingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Glinstertje hoop voor de moderetail in 2018

08/12/2017

Het moeilijkste is voorbij voor de modesector, zegt studiebureau McKinsey. Al blijft niks zoals het was: de meeste groei is voortaan in het Zuiden en het Oosten te vinden, fast-fashion wordt sneller en de groten worden nog groter.

Back to top