Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Ondernemersorganisatie voor de modebranche Modint luidt de noodklok over de toenemende praktijk waarbij retailers eenzijdig een deel van de marketingkosten doorberekenen aan hun toeleveranciers. In Nederland hebben onder meer Hema, V&D en Miss Etam hier een handje van, maar steeds meer winkelketens beginnen hiermee.


Dat zegt Modint-directeur Jef Wintermans in Het Financieele Dagblad. Aanleiding is berichtgeving over de heffing van 1,25 procent die het Britse Marks & Spencer aan zijn voornaamste toeleveranciers vraagt als bijdrage voor de opknapbeurt van de winkels van het warenhuisbedrijf. Volgens Wintermans is dit in Nederland eerder regel dan uitzondering. C&A zou hier al tien jaar geleden mee zijn begonnen, terwijl ook V&D, Hema en Makro dit soort inhoudingen hebben doorgevoerd. Miss Etam heeft deze maand zo'n regeling opgelegd.

Wintermans: "Het is dwingend. Het wordt vaak zomaar ingevoerd, terwijl wij weten dat dit juridisch niet kan. De warenhuizen komen hiermee eerder gemaakte afspraken niet na, terwijl op de websites van deze bedrijven keurig staat dat ze aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Als ik dat lees, dan krijg ik tranen in mijn ogen." Volgens de retailers zelf is er geen sprake van dwang en bestaat er bij leveranciers breed begrip voor de heffingen.

Tags: