Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage | RetailDetail

Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Ondernemersorganisatie voor de modebranche Modint luidt de noodklok over de toenemende praktijk waarbij retailers eenzijdig een deel van de marketingkosten doorberekenen aan hun toeleveranciers. In Nederland hebben onder meer Hema, V&D en Miss Etam hier een handje van, maar steeds meer winkelketens beginnen hiermee.


Dat zegt Modint-directeur Jef Wintermans in Het Financieele Dagblad. Aanleiding is berichtgeving over de heffing van 1,25 procent die het Britse Marks & Spencer aan zijn voornaamste toeleveranciers vraagt als bijdrage voor de opknapbeurt van de winkels van het warenhuisbedrijf. Volgens Wintermans is dit in Nederland eerder regel dan uitzondering. C&A zou hier al tien jaar geleden mee zijn begonnen, terwijl ook V&D, Hema en Makro dit soort inhoudingen hebben doorgevoerd. Miss Etam heeft deze maand zo'n regeling opgelegd.

Wintermans: "Het is dwingend. Het wordt vaak zomaar ingevoerd, terwijl wij weten dat dit juridisch niet kan. De warenhuizen komen hiermee eerder gemaakte afspraken niet na, terwijl op de websites van deze bedrijven keurig staat dat ze aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Als ik dat lees, dan krijg ik tranen in mijn ogen." Volgens de retailers zelf is er geen sprake van dwang en bestaat er bij leveranciers breed begrip voor de heffingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.