Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Modebranche in geweer tegen marketingbijdrage

Ondernemersorganisatie voor de modebranche Modint luidt de noodklok over de toenemende praktijk waarbij retailers eenzijdig een deel van de marketingkosten doorberekenen aan hun toeleveranciers. In Nederland hebben onder meer Hema, V&D en Miss Etam hier een handje van, maar steeds meer winkelketens beginnen hiermee.


Dat zegt Modint-directeur Jef Wintermans in Het Financieele Dagblad. Aanleiding is berichtgeving over de heffing van 1,25 procent die het Britse Marks & Spencer aan zijn voornaamste toeleveranciers vraagt als bijdrage voor de opknapbeurt van de winkels van het warenhuisbedrijf. Volgens Wintermans is dit in Nederland eerder regel dan uitzondering. C&A zou hier al tien jaar geleden mee zijn begonnen, terwijl ook V&D, Hema en Makro dit soort inhoudingen hebben doorgevoerd. Miss Etam heeft deze maand zo'n regeling opgelegd.

Wintermans: "Het is dwingend. Het wordt vaak zomaar ingevoerd, terwijl wij weten dat dit juridisch niet kan. De warenhuizen komen hiermee eerder gemaakte afspraken niet na, terwijl op de websites van deze bedrijven keurig staat dat ze aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Als ik dat lees, dan krijg ik tranen in mijn ogen." Volgens de retailers zelf is er geen sprake van dwang en bestaat er bij leveranciers breed begrip voor de heffingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Witteveen Mode maakt een doorstart

22/08/2017

Goed nieuws voor de meeste medewerkers van Witteveen Mode, want de failliete modeketen maakt een doorstart. De curator heeft daarvoor een akkoord bereikt met een groep Nederlandse investeerders, die zich verenigd hebben in de vennootschap Witteveen Retail.

Hunkemöller wil Zwitserland veroveren

17/08/2017

Nadat het in september van vorig jaar al een webshop lanceerde in Zwitserland, is de Nederlandse lingerieketen Hunkemöller nu ook van plan om er een reeks fysieke winkels te openen. De eerste moet al in oktober open gaan.

Mexx opnieuw in Nederlandse handen

16/08/2017

De merknaam Mexx is opnieuw in Nederlandse handen na de overname door de RNF Holding uit de handen van de Turkse Eroglu Holding. De winkels, het personeel en de voorraden zijn geen onderdeel van de deal.

Schoenenmerk Bally in de etalage

16/08/2017

Het Oostenrijkse investeringsbedrijf JAB Holding wil het Zwitserse schoenenmerk Bally van de hand doen en mikt daarbij op een verkoopprijs van minstens 600 miljoen euro. Eerder verkocht JAB ook al schoenenmerk Jimmy Choo.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Back to top