Modehuis BCBG Max Azria op rand faillissement | RetailDetail

Modehuis BCBG Max Azria op rand faillissement

Modehuis BCBG Max Azria op rand faillissement

Modehuis BCBG Max Azria zou zich klaarmaken om nog deze week het faillissement aan te vragen. In de Verenigde Staten heeft het merk ongeveer 200 winkels, die waarschijnlijk allemaal de deuren zullen sluiten.

Hoge schulden

BCBG Max Azria zou winkelcentra zelfs al op de hoogte hebben gebracht van het feit dat de winkels binnenkort zullen sluiten. De eigenaar van de keten, investeringsbedrijf Guggenheim Partners, wil voorlopig echter niet op de geruchten reageren. Het modebedrijf had eerder al laten verstaan dat het liever andere opties bekeek dan een faillissement, maar het gaat gebukt onder zware schulden en het loopt daarnaast ook nog achter met de betalingen van zijn huur. Een faillissement heeft als voordeel dat het beter beschermd is tegen die schuldeisers.

 

Als BCBG Max Azria daadwerkelijk het faillissement aanvraagt, dan betekent dat een serieuze neergang voor het merk. In 2013 was er nog sprake van een mogelijke overname van het bedrijf, die toen tot een miljard dollar (950 miljoen euro) had kunnen opbrengen. In 2015 vond er dan een herstructurering plaats, waarbij er 135 miljoen dollar (125 miljoen euro) vers geld in het bedrijf werd gepompt. Het voorbije jaar haalde de keten een geconsolideerde omzet zowat 570 miljoen euro: over de voorbije drie jaar zou de retailomzet van het modebedrijf met 20% gedaald zijn.

 

Als BCBG Max Azria de boeken neerlegt, dan is het de volgende modeketen in een alsmaar langer wordend rijtje. Ook concurrenten zoals American Apparel en The Limited moesten onlangs nog het faillissement aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.