Modeketen College Style vraagt faillissement aan

Modeketen College Style vraagt faillissement aan
Facebook College Style

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

Steeds meer concurrentie

College Style werd in 1991 opgericht door de ouders van huidig eigenaar Jan Roukens, toen nog onder de naam Roukens Dameskleding. In 1993 kwam daar dan College Style bij. Op zijn hoogtepunt beschikte het bedrijf over 22 vestigingen. In 2011 nam Jan Roukens de zaak over van zijn ouders.

 

De keten is vooral te vinden in gebieden waar veel reformatorische gezinnen te vinden zijn en het richt zich dan ook vooral op die consumentengroep. “Aanvankelijk waren we een van de weinige adressen waar vrouwen en meisjes nog voor een rok en een jurk terechtkonden. Later kregen we meer concurrentie”, zegt Roukens aan het Reformatorisch Dagblad.

 

In 2014 kreeg College Style al te maken met de gevolgen van de crisis in de modesector: toen werden bij een eerste reorganisatie al vier vestigingen gesloten. Ook in de jaren daarna werd er bezuinigd, onder andere door minder personeel in de winkels te zetten. Dit jaar nog sloot een winkel van College Style in Rijssen de deuren.

 

Geen plan B

Die besparingen hebben uiteindelijk niet het gewenste effect gehad. “Het is een hard gelag voor mij en voor mijn ouders. Wat we in meer dan twintig jaar hebben opgebouwd moeten we nu loslaten. Ik vind het ook heel pijnlijk voor ons personeel. Sommige mensen werken al 15 tot 25 jaar bij ons. We hebben de afgelopen weken nog gerekend aan een plan B, maar dat bleek niet haalbaar.”

 

Roukens wijst voor de ondergang naar de concurrentie van de webshops en de tanende loyauteit van reformatorische consumenten aan de eigen ondernemingen. “Ouderen komen nog wel, maar als ik aan een jongedame uit de achterban vraag waar ze haar kleding koopt, noemt ze de namen van grotere zaken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top