Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden | RetailDetail

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Nu zaterdag starten de solden, en voor het eerst sinds lang starten die onder een gunstig gesternte. Dat moet blijken uit enquêtes van Mode Unie (Unizo) en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij modewinkels.

“Negatieve trend doorbroken”

De zelfstandige modeboetieks verkochten de voorbije maanden 1,3% meer dan vorig jaar. 40% van de modedetaillisten gaf aan dat ze meer verkochten voor de start van de zomersolden. “Hiermee wordt de negatieve trend van de voorbije twee jaar gebroken en hebben we, na een zeer slecht zomerseizoen vorig jaar, weer positief nieuws uit de modesector”, zo zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

 

Eenzelfde trend bij de leden van het NSZ: van de 494 kledingzaken en schoenenwinkels die de organisatie bevroeg, zag 63% zijn omzet de afgelopen maanden stijgen tegenover vorig jaar. “Voor het eerst sinds 2011 verliep het voorjaar positief voor de modedetailhandel”, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. “Die mooie cijfers hebben vooral te maken met het aanhoudende mooie weer in mei en juni, maar ook met de gestuite opmars van e-commerce.”

 

Druk openingsweekend op til

En dus zijn de verwachtingen voor de zomerkoopjes hooggespannen: een overgrote meerderheid van de bevraagde winkeliers rekent op eenzelfde of zelfs hogere omzet dan vorig jaar. En daar zit ook de kalender voor iets tussen. “Doordat de zomersolden dit jaar op zaterdag starten, verwachten de modehandelaars dat dit heel wat volk op de been zal brengen”, zegt Delanghe. Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat er meteen kortingspercentages van gemiddeld 30% verwacht kunnen worden.

 

Ook Mattheeuws verwacht veel volk en omzet: “De ondervraagde modehandelaars gaan uit van een druk eerste koopjesweekend nu zaterdag en zondag. Wanneer de koopjes tijdens een weekend beginnen, is het traditioneel over de koppen lopen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.