Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden | RetailDetail

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Na mooi voorjaar verwachten boetieks prima solden

Nu zaterdag starten de solden, en voor het eerst sinds lang starten die onder een gunstig gesternte. Dat moet blijken uit enquêtes van Mode Unie (Unizo) en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij modewinkels.

“Negatieve trend doorbroken”

De zelfstandige modeboetieks verkochten de voorbije maanden 1,3% meer dan vorig jaar. 40% van de modedetaillisten gaf aan dat ze meer verkochten voor de start van de zomersolden. “Hiermee wordt de negatieve trend van de voorbije twee jaar gebroken en hebben we, na een zeer slecht zomerseizoen vorig jaar, weer positief nieuws uit de modesector”, zo zegt Isolde Delanghe, directeur van Mode Unie.

 

Eenzelfde trend bij de leden van het NSZ: van de 494 kledingzaken en schoenenwinkels die de organisatie bevroeg, zag 63% zijn omzet de afgelopen maanden stijgen tegenover vorig jaar. “Voor het eerst sinds 2011 verliep het voorjaar positief voor de modedetailhandel”, zegt voorzitter Christine Mattheeuws. “Die mooie cijfers hebben vooral te maken met het aanhoudende mooie weer in mei en juni, maar ook met de gestuite opmars van e-commerce.”

 

Druk openingsweekend op til

En dus zijn de verwachtingen voor de zomerkoopjes hooggespannen: een overgrote meerderheid van de bevraagde winkeliers rekent op eenzelfde of zelfs hogere omzet dan vorig jaar. En daar zit ook de kalender voor iets tussen. “Doordat de zomersolden dit jaar op zaterdag starten, verwachten de modehandelaars dat dit heel wat volk op de been zal brengen”, zegt Delanghe. Uit het onderzoek van NSZ blijkt dat er meteen kortingspercentages van gemiddeld 30% verwacht kunnen worden.

 

Ook Mattheeuws verwacht veel volk en omzet: “De ondervraagde modehandelaars gaan uit van een druk eerste koopjesweekend nu zaterdag en zondag. Wanneer de koopjes tijdens een weekend beginnen, is het traditioneel over de koppen lopen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).