Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers | RetailDetail

Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers

Nakende deal tussen Amazon en Nike slecht nieuws voor retailers
Shutterstock

Het nieuws dat Amazon en Nike dicht bij een overeenkomst staan, waarbij Nike zijn producten zelf rechtstreeks gaat verkopen op het platform van de Amerikaanse webshop, heeft voor wat ophef gezorgd bij andere retailers.

Meer controle

Het nieuws rond de mogelijke deal werd naar buiten gebracht door een analist van Goldman Sachs en brengt volgens de zakenbank een aantal voordelen met zich mee. Zo krijgt Nike meer controle over de presentatie en de verkoop van zijn producten. Bovendien zit een groot deel van het doelpubliek van Nike al als klant bij Amazon. Momenteel verloopt de verkoop van de producten van Nike op Amazon nog via tussenpartijen.

 

Voor andere retailers is het minder goed nieuws en dat toonde zich onmiddellijk op de aandelenbeurs. Zo moesten onder andere de aandelen van schoenenketen Foot Locker en sportketen Dicks Sporting Goods een stevig verlies incasseren, terwijl het aandeel van Nike er net op vooruit ging.

 

Prime Wardrobe

De reactie op de nakende deal is gelijkaardig aan die bij de verschillende supermarktbedrijven toen het nieuws bekend werd dat Amazon supermarktketen Whole Foods overnam. Ook toen kwamen de aandelen van de concurrentie onder druk te staan.

 

Eerder deze week kondigde Amazon ook al Prime Wardrobe aan. Bij die service kunnen abonnees van Amazon Prime kleding bestellen en thuis uitproberen. Ze moeten pas betalen nadat ze hebben besloten welke kledingstukken ze willen bijhouden, de rest mag gratis geretourneerd worden. Daarmee komt het in het vaarwater terecht van online diensten als Suitcase, die een vergelijkbaar concept hebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.