Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Nazomer “rampzalig” voor kleding- en schoenenwinkels

Negen op de tien kleding- en schoenenwinkels verkochten tot nu toe opvallend minder stukken uit de herfst- en wintercollectie in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Door de prima nazomer laat de consument de ‘warmere’ spullen links liggen.

“Zoveelste mokerslag”

“De aanhoudende nazomer mag dan wel bijzonder aangenaam zijn voor de meeste mensen, maar is totaal nefast voor de modewinkels die nu vooral herfst- en winterstukken in de rekken hebben liggen”, zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

 

Uit een enquête van de zelfstandigenorganisatie bij 562 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat 89,4% hun verkoop van de herfst- en wintercollectie zag afnemen tegenover september vorig jaar. Bij 9,4% was er sprake van een status-quo, terwijl slechts 1,2% gewag maakt van een toename van de verkoop.

 

“Het gaat om de zoveelste mokerslag voor deze sector dit jaar. Tijdens het voorjaar kon slechts 16% van de modehandelaars een meerverkoop optekenen, terwijl de zomersolden dan weer eindigden met een finaal bilan van -0,5%. Dit jaar belooft dus bijzonder moeilijk te worden voor de zelfstandige kleding- en schoenenwinkels.”

 

Het NSZ adviseert haar leden ‑ van groot tot klein ‑ dan ook om meer te investeren in tussenseizoenskledij en ook in een webwinkel, die hun reikwijdte en hun omzet kan verbreden. “Aan te bevelen valt ook dat handelaars van hun winkel zoveel mogelijk een beleveniswinkel maken door er ook workshops en kleinschalige evenementen te houden”, aldus nog Mattheeuws.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).