Nederlanders kopen flink minder mode

Nederlanders kopen flink minder mode
Nederlanders hebben in februari 2012 liefst 9 procent minder uitgegeven aan mode dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarmee versnelt de daling van de omzet ten opzichte van de afgelopen twee maanden, zegt onderzoeksbureau GfK.

12% minder kleding verkocht

De daling is vooral te wijten aan een stevige daling van het verkochte volume aan kleding. In totaal gingen er in februari 12 procent minder stuks langs de kasssa. De gemiddelde verkoopprijs steeg wel iets en zorgde er daarmee voor dat de totale daling nog onder de grens van 10 procent bleef. Gemiddeld over de periode december 2011 tot en met februari 2012 daalden de modebestedingen met 5 procent.

 

Vooral zelfstandige modeondernemers deden het slecht in februari. De bestedingen bij deze winkels daalden met liefst 18 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Klanten kochten bij zelfstandige modezaken minder artikelen en gaven per artikel ook nog minder uit. De modeketens wisten de schade te beperken tot een afname van de omzet met 7 procent. Ook hier werden flink minder artikelen (-12%) verkocht, maar gaven klanten per product wel meer geld uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top