Nederlanders kopen flink minder mode | RetailDetail

Nederlanders kopen flink minder mode

Nederlanders kopen flink minder mode
Nederlanders hebben in februari 2012 liefst 9 procent minder uitgegeven aan mode dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarmee versnelt de daling van de omzet ten opzichte van de afgelopen twee maanden, zegt onderzoeksbureau GfK.

12% minder kleding verkocht

De daling is vooral te wijten aan een stevige daling van het verkochte volume aan kleding. In totaal gingen er in februari 12 procent minder stuks langs de kasssa. De gemiddelde verkoopprijs steeg wel iets en zorgde er daarmee voor dat de totale daling nog onder de grens van 10 procent bleef. Gemiddeld over de periode december 2011 tot en met februari 2012 daalden de modebestedingen met 5 procent.

 

Vooral zelfstandige modeondernemers deden het slecht in februari. De bestedingen bij deze winkels daalden met liefst 18 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Klanten kochten bij zelfstandige modezaken minder artikelen en gaven per artikel ook nog minder uit. De modeketens wisten de schade te beperken tot een afname van de omzet met 7 procent. Ook hier werden flink minder artikelen (-12%) verkocht, maar gaven klanten per product wel meer geld uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.