Nederlanders kopen flink minder mode

Nederlanders kopen flink minder mode
Nederlanders hebben in februari 2012 liefst 9 procent minder uitgegeven aan mode dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarmee versnelt de daling van de omzet ten opzichte van de afgelopen twee maanden, zegt onderzoeksbureau GfK.

12% minder kleding verkocht

De daling is vooral te wijten aan een stevige daling van het verkochte volume aan kleding. In totaal gingen er in februari 12 procent minder stuks langs de kasssa. De gemiddelde verkoopprijs steeg wel iets en zorgde er daarmee voor dat de totale daling nog onder de grens van 10 procent bleef. Gemiddeld over de periode december 2011 tot en met februari 2012 daalden de modebestedingen met 5 procent.

 

Vooral zelfstandige modeondernemers deden het slecht in februari. De bestedingen bij deze winkels daalden met liefst 18 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Klanten kochten bij zelfstandige modezaken minder artikelen en gaven per artikel ook nog minder uit. De modeketens wisten de schade te beperken tot een afname van de omzet met 7 procent. Ook hier werden flink minder artikelen (-12%) verkocht, maar gaven klanten per product wel meer geld uit.

Tags: