Nederlanders kopen flink minder mode

Nederlanders kopen flink minder mode
Nederlanders hebben in februari 2012 liefst 9 procent minder uitgegeven aan mode dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarmee versnelt de daling van de omzet ten opzichte van de afgelopen twee maanden, zegt onderzoeksbureau GfK.

12% minder kleding verkocht

De daling is vooral te wijten aan een stevige daling van het verkochte volume aan kleding. In totaal gingen er in februari 12 procent minder stuks langs de kasssa. De gemiddelde verkoopprijs steeg wel iets en zorgde er daarmee voor dat de totale daling nog onder de grens van 10 procent bleef. Gemiddeld over de periode december 2011 tot en met februari 2012 daalden de modebestedingen met 5 procent.

 

Vooral zelfstandige modeondernemers deden het slecht in februari. De bestedingen bij deze winkels daalden met liefst 18 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Klanten kochten bij zelfstandige modezaken minder artikelen en gaven per artikel ook nog minder uit. De modeketens wisten de schade te beperken tot een afname van de omzet met 7 procent. Ook hier werden flink minder artikelen (-12%) verkocht, maar gaven klanten per product wel meer geld uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Test kleding in extreem weer in flagshipstore Woolrich

24/11/2017

Modemerk Woolrich heeft in Milaan een nieuwe flagshipstore geopend met een interessante toevoeging. Klanten kunnen hun winterjas immers uittesten in een kamer met extreme temperaturen.

Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. De president van Saks OFF 5th Europe zegt alvast tevreden te zijn over de resultaten van de eerste Nederlandse winkel.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe geldschieters is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

Back to top