Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding | RetailDetail

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding

Nederlandse bedrijven ondertekenen convenant duurzame kleding
http://www.shutterstock.com/nl/pic-316463891/stock-photo-seamstress.html?src=5qU1NqkKqxHeLhi4muXTHQ-1-13

Een vijftigtal Nederlandse bedrijven uit de textiel- en kledingsector hebben de convenant Duurzame Kleding en Textiel ondertekend. Daarin beloven ze samen te werken om het productieproces duurzamer te maken.

Vijf jaar

Onder andere Bijenkorf, Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today en G-Star hebben het verdrag ondertekend. Daarin staan verschillende afspraken rond kinderarbeid, discriminatie en gedwongen arbeid. Er zal ook werk gemaakt worden van veilige werkomstandigheden en een gezonde omgeving voor werknemers. De bedrijven willen ook streven naar een leefbaar loon voor alle werknemers die direct of indirect voor hen werken. Daarnaast willen de bedrijven hun producenten aansporen om minder water, energie en chemicaliën te gebruiken.

 

Het convenant loopt over een periode van vijf jaar, maar bedrijven zullen elk jaar aangeven hoe ze werken aan de duurzame productie van kleding. Het is de bedoeling dat na vijf jaar 80 procent van de Nederlandse textielsector aangesloten is bij het akkoord.

 

De Schone Kleren Campagne heeft zich trouwens niet achter het convenant gezet. De organisatie vindt immers dat er te weinig concrete doelen in staan, zoals het verhogen van lonen van de textielarbeiders en vakbondsvrijheid, en dat het zorgwekkend is dat er geen sprake zal zijn van een structurele lokale controle.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.