"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh" | RetailDetail

"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

Ruim honderd dagen nadat in Bangladesh 1.129 mensen het leven lieten toen een groot kledingatelier bij de Bengaalse hoofdstad Dhaka instortte, hebben nog altijd maar acht van de ruim honderd Nederlandse modebedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh het wereldwijde Accord on Fire and Building Safety ondertekend.

Slechts 8 op 100

Er zijn ten minste honderd Nederlandse bedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh, zegt directeur Jef Wintermans van Modint, een brancheorganisatie die naar eigen zeggen 80% van de kledingketens vertegenwoordigt die actief zijn in Nederland, in de krant NRC.

 

Van die 100 hebben er echter slechts 8 het fameuze veiligheidscharter ondertekend dat tot stand kwam na de  zoveelste dodelijke ramp eerder dit jaar. Het gaat om de van oorsprong Nederlandse ketens Hema, Zeeman, G-Star, V&D, C&A en WE, evenals om de buitenlandse leden van de brancheorganisatie Bestseller (bekend van Jack&Jones, Vero Moda, Only) en s. Oliver.


De woordvoerder van minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking (PvdA) liet alvast weten dat ze bedrijven heeft opgeroepen het akkoord te ondertekenen en dat ze dat zal blijven doen.

 

Bijna 60 miljoen euro schadevergoeding

Intussen meldt de internationale vakbond IndustriALL dat het "hoog tijd is om de schadevergoedingen te betalen". Die worden voorlopig geraamd op 54 miljoen euro voor de Rana Plaza-ramp en op nog eens 4,3 miljoen euro voor de Tazreen-brand.

 

Op 11 en 12 augustus organiseert de vakbond daartoe grote betogingen in Dhaka.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.