"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

Ruim honderd dagen nadat in Bangladesh 1.129 mensen het leven lieten toen een groot kledingatelier bij de Bengaalse hoofdstad Dhaka instortte, hebben nog altijd maar acht van de ruim honderd Nederlandse modebedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh het wereldwijde Accord on Fire and Building Safety ondertekend.

Slechts 8 op 100

Er zijn ten minste honderd Nederlandse bedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh, zegt directeur Jef Wintermans van Modint, een brancheorganisatie die naar eigen zeggen 80% van de kledingketens vertegenwoordigt die actief zijn in Nederland, in de krant NRC.

 

Van die 100 hebben er echter slechts 8 het fameuze veiligheidscharter ondertekend dat tot stand kwam na de  zoveelste dodelijke ramp eerder dit jaar. Het gaat om de van oorsprong Nederlandse ketens Hema, Zeeman, G-Star, V&D, C&A en WE, evenals om de buitenlandse leden van de brancheorganisatie Bestseller (bekend van Jack&Jones, Vero Moda, Only) en s. Oliver.


De woordvoerder van minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking (PvdA) liet alvast weten dat ze bedrijven heeft opgeroepen het akkoord te ondertekenen en dat ze dat zal blijven doen.

 

Bijna 60 miljoen euro schadevergoeding

Intussen meldt de internationale vakbond IndustriALL dat het "hoog tijd is om de schadevergoedingen te betalen". Die worden voorlopig geraamd op 54 miljoen euro voor de Rana Plaza-ramp en op nog eens 4,3 miljoen euro voor de Tazreen-brand.

 

Op 11 en 12 augustus organiseert de vakbond daartoe grote betogingen in Dhaka.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top