"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh" | RetailDetail

"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

Ruim honderd dagen nadat in Bangladesh 1.129 mensen het leven lieten toen een groot kledingatelier bij de Bengaalse hoofdstad Dhaka instortte, hebben nog altijd maar acht van de ruim honderd Nederlandse modebedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh het wereldwijde Accord on Fire and Building Safety ondertekend.

Slechts 8 op 100

Er zijn ten minste honderd Nederlandse bedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh, zegt directeur Jef Wintermans van Modint, een brancheorganisatie die naar eigen zeggen 80% van de kledingketens vertegenwoordigt die actief zijn in Nederland, in de krant NRC.

 

Van die 100 hebben er echter slechts 8 het fameuze veiligheidscharter ondertekend dat tot stand kwam na de  zoveelste dodelijke ramp eerder dit jaar. Het gaat om de van oorsprong Nederlandse ketens Hema, Zeeman, G-Star, V&D, C&A en WE, evenals om de buitenlandse leden van de brancheorganisatie Bestseller (bekend van Jack&Jones, Vero Moda, Only) en s. Oliver.


De woordvoerder van minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking (PvdA) liet alvast weten dat ze bedrijven heeft opgeroepen het akkoord te ondertekenen en dat ze dat zal blijven doen.

 

Bijna 60 miljoen euro schadevergoeding

Intussen meldt de internationale vakbond IndustriALL dat het "hoog tijd is om de schadevergoedingen te betalen". Die worden voorlopig geraamd op 54 miljoen euro voor de Rana Plaza-ramp en op nog eens 4,3 miljoen euro voor de Tazreen-brand.

 

Op 11 en 12 augustus organiseert de vakbond daartoe grote betogingen in Dhaka.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.