"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

"Nederlandse kledingbedrijven liggen niet wakker van Bangladesh"

Ruim honderd dagen nadat in Bangladesh 1.129 mensen het leven lieten toen een groot kledingatelier bij de Bengaalse hoofdstad Dhaka instortte, hebben nog altijd maar acht van de ruim honderd Nederlandse modebedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh het wereldwijde Accord on Fire and Building Safety ondertekend.

Slechts 8 op 100

Er zijn ten minste honderd Nederlandse bedrijven die kleding laten produceren in Bangladesh, zegt directeur Jef Wintermans van Modint, een brancheorganisatie die naar eigen zeggen 80% van de kledingketens vertegenwoordigt die actief zijn in Nederland, in de krant NRC.

 

Van die 100 hebben er echter slechts 8 het fameuze veiligheidscharter ondertekend dat tot stand kwam na de  zoveelste dodelijke ramp eerder dit jaar. Het gaat om de van oorsprong Nederlandse ketens Hema, Zeeman, G-Star, V&D, C&A en WE, evenals om de buitenlandse leden van de brancheorganisatie Bestseller (bekend van Jack&Jones, Vero Moda, Only) en s. Oliver.


De woordvoerder van minister Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking (PvdA) liet alvast weten dat ze bedrijven heeft opgeroepen het akkoord te ondertekenen en dat ze dat zal blijven doen.

 

Bijna 60 miljoen euro schadevergoeding

Intussen meldt de internationale vakbond IndustriALL dat het "hoog tijd is om de schadevergoedingen te betalen". Die worden voorlopig geraamd op 54 miljoen euro voor de Rana Plaza-ramp en op nog eens 4,3 miljoen euro voor de Tazreen-brand.

 

Op 11 en 12 augustus organiseert de vakbond daartoe grote betogingen in Dhaka.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top