Nepproducten favoriet als souvenirs

Nepproducten favoriet als souvenirs

Nagemaakte t-shirts met grote merknamen en nep-sportkleding behoren tot de populairste souvenirs die Nederlanders mee naar huis nemen van vakantie. Vooral vakantiegangers naar Turkije en Zuidoost-Azië stoppen hun koffers vol met nagemaakte merktartikelen.

Grote markt voor nep

T-shirts en sportkleding staan op de bovenaan de ranglijst, vlak voor nagemaakte kledingaccessoires als riemen en haarbanden. "Tassen en lederwaren staan op de derde plek, horloges en schoenen op respectievelijk plaats vier en vijf", zegt een woordvoerder van de douane tegen BN/De Stem. Welke merken het populairst zijn wil de woordvoerder niet zeggen.

 

Het is volgens de douane ook niet duidelijk hoe groot de markt voor imitatie-producten is. "Het is lastig om te zeggen om hoeveel imitatieproducten het jaarlijks gaat, omdat één klein stickertje op een groot namaakstickervel ook als heel product telt." Wel geeft de douane aan "echt dagelijks spullen tegen te komen tijdens controles."

 

Nep is niet per se illegaal

Het is in Nederland overigens niet verboden om nepproducten mee het land in te nemen. "Maximaal 3 horloges, plus maximaal 250 milliliter parfum, plus maximaal 3 verschillende overige producten zoals kleding, accessoires en schoenen", stelt de douanemedewerker. Wie meer bij zich heeft, moet alle nepartikelen inleveren. "Heb je bijvoorbeeld één horloge meer dan toegestaan in je koffer, dan raak je ze dus alle vier kwijt."

 

De boete voor handelaren of mensen die meerdere keren gepakt worden bij pogingen veel nepproducten te importeren kan oplopen tot 45.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. Ondertussen zegt de president van Saks OFF 5th Europe tevreden te zijn over de eerste resultaten.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Back to top