Nepproducten favoriet als souvenirs

Nepproducten favoriet als souvenirs

Nagemaakte t-shirts met grote merknamen en nep-sportkleding behoren tot de populairste souvenirs die Nederlanders mee naar huis nemen van vakantie. Vooral vakantiegangers naar Turkije en Zuidoost-Azië stoppen hun koffers vol met nagemaakte merktartikelen.

Grote markt voor nep

T-shirts en sportkleding staan op de bovenaan de ranglijst, vlak voor nagemaakte kledingaccessoires als riemen en haarbanden. "Tassen en lederwaren staan op de derde plek, horloges en schoenen op respectievelijk plaats vier en vijf", zegt een woordvoerder van de douane tegen BN/De Stem. Welke merken het populairst zijn wil de woordvoerder niet zeggen.

 

Het is volgens de douane ook niet duidelijk hoe groot de markt voor imitatie-producten is. "Het is lastig om te zeggen om hoeveel imitatieproducten het jaarlijks gaat, omdat één klein stickertje op een groot namaakstickervel ook als heel product telt." Wel geeft de douane aan "echt dagelijks spullen tegen te komen tijdens controles."

 

Nep is niet per se illegaal

Het is in Nederland overigens niet verboden om nepproducten mee het land in te nemen. "Maximaal 3 horloges, plus maximaal 250 milliliter parfum, plus maximaal 3 verschillende overige producten zoals kleding, accessoires en schoenen", stelt de douanemedewerker. Wie meer bij zich heeft, moet alle nepartikelen inleveren. "Heb je bijvoorbeeld één horloge meer dan toegestaan in je koffer, dan raak je ze dus alle vier kwijt."

 

De boete voor handelaren of mensen die meerdere keren gepakt worden bij pogingen veel nepproducten te importeren kan oplopen tot 45.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top