Nepproducten favoriet als souvenirs | RetailDetail

Nepproducten favoriet als souvenirs

Nepproducten favoriet als souvenirs

Nagemaakte t-shirts met grote merknamen en nep-sportkleding behoren tot de populairste souvenirs die Nederlanders mee naar huis nemen van vakantie. Vooral vakantiegangers naar Turkije en Zuidoost-Azië stoppen hun koffers vol met nagemaakte merktartikelen.

Grote markt voor nep

T-shirts en sportkleding staan op de bovenaan de ranglijst, vlak voor nagemaakte kledingaccessoires als riemen en haarbanden. "Tassen en lederwaren staan op de derde plek, horloges en schoenen op respectievelijk plaats vier en vijf", zegt een woordvoerder van de douane tegen BN/De Stem. Welke merken het populairst zijn wil de woordvoerder niet zeggen.

 

Het is volgens de douane ook niet duidelijk hoe groot de markt voor imitatie-producten is. "Het is lastig om te zeggen om hoeveel imitatieproducten het jaarlijks gaat, omdat één klein stickertje op een groot namaakstickervel ook als heel product telt." Wel geeft de douane aan "echt dagelijks spullen tegen te komen tijdens controles."

 

Nep is niet per se illegaal

Het is in Nederland overigens niet verboden om nepproducten mee het land in te nemen. "Maximaal 3 horloges, plus maximaal 250 milliliter parfum, plus maximaal 3 verschillende overige producten zoals kleding, accessoires en schoenen", stelt de douanemedewerker. Wie meer bij zich heeft, moet alle nepartikelen inleveren. "Heb je bijvoorbeeld één horloge meer dan toegestaan in je koffer, dan raak je ze dus alle vier kwijt."

 

De boete voor handelaren of mensen die meerdere keren gepakt worden bij pogingen veel nepproducten te importeren kan oplopen tot 45.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.