Nepproducten favoriet als souvenirs

Nepproducten favoriet als souvenirs

Nagemaakte t-shirts met grote merknamen en nep-sportkleding behoren tot de populairste souvenirs die Nederlanders mee naar huis nemen van vakantie. Vooral vakantiegangers naar Turkije en Zuidoost-Azië stoppen hun koffers vol met nagemaakte merktartikelen.

Grote markt voor nep

T-shirts en sportkleding staan op de bovenaan de ranglijst, vlak voor nagemaakte kledingaccessoires als riemen en haarbanden. "Tassen en lederwaren staan op de derde plek, horloges en schoenen op respectievelijk plaats vier en vijf", zegt een woordvoerder van de douane tegen BN/De Stem. Welke merken het populairst zijn wil de woordvoerder niet zeggen.

 

Het is volgens de douane ook niet duidelijk hoe groot de markt voor imitatie-producten is. "Het is lastig om te zeggen om hoeveel imitatieproducten het jaarlijks gaat, omdat één klein stickertje op een groot namaakstickervel ook als heel product telt." Wel geeft de douane aan "echt dagelijks spullen tegen te komen tijdens controles."

 

Nep is niet per se illegaal

Het is in Nederland overigens niet verboden om nepproducten mee het land in te nemen. "Maximaal 3 horloges, plus maximaal 250 milliliter parfum, plus maximaal 3 verschillende overige producten zoals kleding, accessoires en schoenen", stelt de douanemedewerker. Wie meer bij zich heeft, moet alle nepartikelen inleveren. "Heb je bijvoorbeeld één horloge meer dan toegestaan in je koffer, dan raak je ze dus alle vier kwijt."

 

De boete voor handelaren of mensen die meerdere keren gepakt worden bij pogingen veel nepproducten te importeren kan oplopen tot 45.000 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Winst blijft net onder verwachtingen bij Zalando

17/01/2018

De Duitse modewebshop Zalando is het voorbije boekjaar met bijna een kwart gegroeid, terwijl ook de bedrijfswinst met bijna 5% steeg. Dat laatste was wel net onder de verwachtingen van Zalando zelf.

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Back to top