De formule is dan ook ontstaan uit onvrede over Runnersworld, een formule die in de jaren tachtig is opgericht door de Nijmeegse winkelier Toine van Wilderen. Deze verkocht de formule in 1994 aan Euretco, maar staat nu weer aan de basis van de nieuwe formule. Over de redenen van zijn onvrede laat Van Wilderen zich tegenover Fashion United niet uit, al stelt hij wel dat veel ondernemers niet vrolijk worden van de fusieplannen tussen Euretco en Intres: “Die fusie was natuurlijk al langer bekend, maar op de achtergrond speelt het altijd een rol. Welke formules gaan door, welke niet? Wij willen ondernemers graag duidelijkheid geven.”
Negen collega-franchisers gingen met Van Wilderen mee naar Lopers Company, dat is opgezet binnen GMS Group Netherlands, een van oorsprong Duitse inkooporganisatie. Sindsdien sloten zich nog twee winkeliers aan die niet bij Runnersworld vandaan kwamen en er worden gesprekken gevoerd met nog tien winkeliers. “Omdat het deels gaat om een afsplitsing, denk ik zeker dat er ruimte is op de markt voor nog een hardloopformule. De markt is bovendien groeiende, denk aan vrouwen die steeds meer gaan hardlopen. Ook willen we jongeren meer aanspreken”, aldus Van Wilderen.
Euretco zegt het vertrek van de winkeliers te betreuren, maar benadrukt dat het goed gaat met Runnersworld.