Nike loopt achter de vrouwen aan met eigen winkelconcept | RetailDetail

Nike loopt de vrouwen achterna met eigen winkelconcept

Nike loopt de vrouwen achterna met eigen winkelconcept
Foto: TY Lim / Shutterstock.com

Nike heeft het tegenwoordig op vrouwen gemunt: de schoenenfabrikant wil meer gaan inzetten op vrouwelijke ‘sneakerheads’, fans van sportschoenen, en wil zo zijn omzet bij vrouwen bijna verdubbelen tegen 2020.

 

Naar 11 miljard dollar omzet in damessegment

Sneakermerk Nike wil tegen 2020 voor 11 miljard dollar (9 miljard euro) verkopen in het vrouwensegment: dat is bijna dubbel zoveel als de 6,6 miljard dollar (5 miljard euro) die het vandaag aan vrouwenartikelen verkoopt. Het vrouwensegment groeit vandaag echter sneller dan de markt, wat Nike ertoe aanzet meer exclusieve producten en een eigen winkelconcept voor dames te lanceren.

 

In 2017 groeide de markt van sportschoeisel voor vrouwen met 5%, flink meer dan de 2% groei die het hele segment sportschoenen optekende. Ook concurrenten als Adidas en Zappos hebben de trend al begrepen, die ook daar al tot exclusieve collecties of samenwerkingen met vrouwelijke designers en beroemdheden heeft geleid.

 

Unlaced-retailconcept voor vrouwelijke 'sneakerheads'

Nike wil meevaren op de golf met onder meer een eigen winkelconcept voor vrouwelijke sneakerfanaten. De schoenenproducent stelde het concept Unlaced voor op de Paris Fashion Week en brengt zo de tot nu toe aan mannen voorbehouden sneakerhead-formule naar vrouwen: dames vinden er nieuwe stijlen, een groter aanbod en de mogelijkheid om hun schoenen te personaliseren. 

 

Vanaf 27 maart is Unlaced online te vinden, vanaf de zomer wordt het ook fysiek uitgerold op shop-in-shoplocaties. De fysieke verkooppunten worden opgebouwd als een cirkelvormige ruimte gevuld met rekken schoenen, gesorteerd per kleur en trend. Het geheel, met alles van stevige sportschoenen tot roze trendsneakers, wordt afgewerkt – en vooral Instagram-waardig gemaakt – door een grote draaistoel in het midden.

 

“Het idee om vrouwen toegang te geven tot hun favoriete sneakers en het beste van Nike is iets waar we sterk mee zijn begaan”, legt Julie Igarashi, vicevoorzitter en creatief directeur van NikeWomen, uit. Andere initiatieven om meer vrouwelijke consumenten aan te spreken, zijn onder andere een nieuwe gespecialiseerde sportbeha, een breder aanbod in grotere maten en de prijswinnende Nike Pro Hijab voor professioneel sportende moslima’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).