Nike opent duurzaam distributiecentrum | RetailDetail

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Nike opent duurzaam distributiecentrum

Sportmerk Nike heeft in België een nieuw distributiecentrum geopend, dat niet enkel efficiënter moet werken, maar ook een stuk duurzamer is. Voortaan verloopt de dienstverlening van Nike.com, Nike retail en de groothandelspartners in Europa via dit distributiecentrum.

 

100 procent hernieuwbare energie

“We versturen jaarlijks meer dan één miljard pakketten aan schoenen, kleding en sportuitrusting. Dat vraagt om een zeer flexibele, innovatieve en duurzame supply chain”, zegt Eric Sprunk, Chief Operating Officer van Nike. “De uitbreiding van onze Europese Logistieke Campus toont onze ambitie om het volledige aanbod aan Nike-producten sneller bij de klant te brengen.”

 

Het nieuwe distributiecentrum werkt 100 procent op hernieuwbare energie, die wordt gewonnen uit vijf verschillende bronnen: wind, zon, geothermisch, hydro-elektrisch en biomassa. Zo staan er ter plaatse zes windturbines, die voldoende energie leveren om 5.000 gezinnen van stroom te voorzien. Er zijn ook genoeg zonnepanelen om drie voetbalvelden te bedekken.

 

Om het wegennet te ontlasten wordt 99 procent van het vrachtvervoer gedaan via het water. Daardoor verdwijnen er tot 14.000 vrachtwagens per jaar van de wegen. Daarnaast wordt 95 procent van het afval lokaal gerecycleerd. Zo bestaan de voetpaden rondom de locatie volledig uit gerecycleerde schoenen.

 

Om het verbruik van de verlichting te verlagen, werd dan weer gekozen om veel ramen te installeren en gebruik te maken van geautomatiseerde ledverlichting.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.