Nike voldoet niet aan verwachtingen | RetailDetail

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Nike voldoet niet aan verwachtingen

Het Amerikaanse sportmerk Nike heeft het voorbije kwartaal niet kunnen voldoen aan de verwachtingen. Zowel de omzet als het aantal verwachte orders waren lager dan de verwachtingen van analisten.

Hogere kosten en lagere marges

De omzet voor het kwartaal steeg met 6% naar 8,24 miljard dollar (7,4 miljard euro), maar dat was lager dan de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een bedrag van 8,28 miljard dollar (7,5 miljard euro).

 

De nettowinst daalde dan weer van 865 miljoen dollar (780 miljoen euro) naar 846 miljoen dollar (760 miljoen euro).  Dat was volgens het bedrijf te wijten aan een hogere kosten en een hogere belastingdruk, wat dan weer leidde tot lagere marges. Ook de sterke dollar en de concurrentie van Adidas en Under Armour zorgden mee voor de winstdaling.

 

De verwachte orders, voor beleggers het belangrijkste cijfer, stegen dan weer met 11%. Ook daar kon Nike niet voldoen aan de verwachtingen, aangezien er een stijging van 13% was voorspeld. In Noord-Amerika, de grootste markt van Nike, is er sprake van een stijging van 6%, terwijl daar een groei van 9% werd verwacht.

 

Voor het volledige boekjaar steeg de omzet met 6% naar 32,4 miljard dollar (29,3 miljard euro). Nike heeft het doel gesteld om in 2020 een omzet van vijftig miljard dollar te halen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.