Nike wil meer grip op zijn bevoorrading | RetailDetail

Nike wil meer grip op zijn bevoorrading

Nike wil meer grip op zijn bevoorrading

Sportmerk Nike wil meer grip krijgen op de aanvoer van zijn sportkleding. De Amerikaanse sportkledinggigant gaat daartoe meer leveranciers en logistieke dienstverleners onder eigen controle brengen.

Apollo koopt fabrikanten op

Om zijn doel te bereiken, gaat Nike in zee met Apollo Global Management. De investeerder van durfkapitaal koopt via zijn fondsen toeleveranciers van de sportkledinggigant in Noord- en Centraal-Amerika en logistieke partners op. Zo werd de controle genomen over kledingfabrikant New Holland en over het logistieke bedrijf ArtFX. Nike gaat voorts in zee met Flextronics, dat verantwoordelijk wordt voor de automatisering van de bevoorradingsketting.

 

De operatie heeft tot doel meer zekerheid te hebben over de kwaliteit van de geleverde producten en het moment van belevering. De voorbije maanden waren daar al eens klachten over: bestelde kleding kwam al eens te laat in de winkels terecht.

 

Tegelijk wordt de productie weer dichter bij de verkooppunten gehaald: nu wordt het gros nog gemaakt in Azië, maar dankzij het nieuwe samenwerkingsverband zullen ook nieuwe fabrieken in de Amerika’s worden opgericht. Die operatie moet van Nike ook een duurzamer bedrijf maken.

 

Over de verdeling van de inbreng in het strategische samenwerkingsverband werden geen details vrijgegeven. Nike liet alleen weten dat de leiding van ervan bij Apollo berust en dat het zelf geen kapitaal in de onderneming stopt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.