Omzet daalt, maar Prada verwacht veel van 2018 | RetailDetail

Omzet daalt, maar Prada verwacht veel van 2018

Omzet daalt, maar Prada verwacht veel van 2018

De omzet van modebedrijf Prada, dat naast het Italiaanse merk met dezelfde naam ook tal van andere modemerken in portefeuille heeft, is in 2017 met enkele procenten gedaald. De verwachtingen voor het huidige boekjaar zijn echter hoog.

 

Vooruitgang in tweede helft 2017

In 2017 haalde Prada een omzet van 3,1 miljard euro, een daling van 3,6% op gerapporteerde basis en een van 2% bij vaste wisselkoersen. De nettowinst kwam uit op 249 miljoen euro, op zijn beurt 12% minder dan een jaar eerder.

 

Ondanks die mindere prestatie in het voorbije boekjaar, heeft Prada hoge verwachtingen voor 2018. Het wordt daarin gesteund door de prestaties in de laatste zes maanden van 2017, waarin de omzet bij vaste wisselkoersen met 1% steeg. Binnen het segment ‘Ready-to-wear’ was dat zelfs 10%.

 

“Ik ben tevreden met de vooruitgang die we in 2017 hebben geboekt”, aldus CEO Patrizio Bertelli. “In de tweede helft van het jaar en in de eerste maanden van 2018 is de omzet steeds blijven verbeteren, waarmee we dus de eerste resultaten zien van de strategie doorheen de groep. We hebben een veelbelovende start gezien in 2018 en ik ben er van overtuigd dat dit het begin is van een nieuwe ontwikkelingsfase.”

 

Vorig jaar groeide Prada in Azië met 1% en bleef de omzet in Europa quasi stabiel ten opzichte van een jaar eerder. In de Verenigde Staten was er een terugval van 4%, terwijl Japan zelfs een klap kreeg van 11%. In het Midden-Oosten waren de prestaties in de tweede helft van het jaar beter, maar was er toch sprake van een omzetdaling van 9%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.