Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde
Lincherie.nl

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

 

“Stabiele of licht lagere omzet”

De update die Van de Velde vanochtend de wereld instuurde, leest allesbehalve geruststellend: de verkoop in de lingeriewinkels komt maar traag op gang dit jaar en de groei in de “nieuwe kanalen” (vooral e-commerce) kan dat maar ten dele opvangen. “Naast de succesvolle lancering van Marie Jo Swim en groei in nieuwe kanalen blijft Van de Velde zijn retailomgeving, waarin de groep traditioneel actief is (fysieke winkels) voort ontwikkelen”, klinkt het in Schellebelle. “Dit heeft nog niet de beoogde resultaten opgeleverd. Bijgevolg verwacht Van de Velde dat de totale omzet in 2018 niet zal groeien tegenover 2017, maar dat die stabiel zal blijven of licht lager uitvallen.”

 

Dat is een ferme streep door de rekening van CEO Erwin Van Laethem, die nu ook de ambitie van zo’n 5% omzetgroei “in lijn met het historische gemiddelde” moet laten varen. “Dit zal naar verwachting flinke druk zetten op de winstontwikkeling in vergelijking met 2017.”

 

De omzet- en winstwaarschuwing van deze ochtend is de zoveelste tegenslag voor het bedrijf én zijn aandeelhouders. Die laatsten ‑ onder wie de stichtende familie ‑ kregen eerder al een dividendverlaging met 70% te slikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.