Omzet modewinkels herstelt amper | RetailDetail

Omzet modewinkels herstelt amper

 Omzet modewinkels herstelt amper
shutterstock

De omzet van modewinkels herstelt nog niet echt: eind vorig jaar lag hun omzet 16% lager dan in het topjaar 2007. Dit jaar blijven de verkopen voor schoenenwinkels op -2%, kledingwinkels gaan hun omzet met 1% zien stijgen.

Online klimt gestaag

Het aandeel van online verkopen in kleding en schoenen klimt daarentegen gestaag: het online marktaandeel in de omzet van schoenen was vorig jaar 19%, aldus Thuiswinkel.org en GfK, maar in het eerste kwartaal van dit jaar steeg dit naar 26 %. In kleding was het aandeel vorig jaar 16% en in het eerste kwartaal van dit jaar al 18 %.

 

De aanstaande vergrijzing wordt de volgende uitdaging voor de sector, want oudere consumenten geven gemiddeld minder uit, zo blijkt uit aankoopgedrag. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder besteedt jaarlijks ongeveer 1300 euro aan kleding en schoenen. Bij een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 zijn die uitgaven aanzienlijk meer, ongeveer 1850 euro.

 

Inspelen op wensen ouderen

Het wordt een uitdaging voor kleding- en schoenenwinkels om ouderen straks tot aankoop te verleiden: “De nieuwe groep ‘jongere’ ouderen lijkt meer dan vroeger open te staan voor fashion”, zo stelt Dirk Mulder, sectormanager Retail & Food van ING Nederland. “De sector krijgt kansen door specifiek in te spelen op wensen van ouderen. Bijvoorbeeld door buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion te bieden, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering".

 

”Retailers kunnen naast het juiste assortiment ook met hun winkel inspelen op de oudere consument. Denk aan verlichting, muziek, duidelijke labels, ruime paskamers en meer zitjes om te rusten. Ook het aannemen van ouder personeel kan helpen om de doelgroep beter te begrijpen”, aldus Mulder. 

 

Onderzoek laten tevens zien dat ook ouderen zich meer en meer op internet richten. Een ophaalservice voor retourzendingen kan oudere, minder mobiele consumenten mogelijk makkelijker tot aankopen aanzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.