Omzet modewinkels herstelt amper | RetailDetail

Omzet modewinkels herstelt amper

 Omzet modewinkels herstelt amper
shutterstock

De omzet van modewinkels herstelt nog niet echt: eind vorig jaar lag hun omzet 16% lager dan in het topjaar 2007. Dit jaar blijven de verkopen voor schoenenwinkels op -2%, kledingwinkels gaan hun omzet met 1% zien stijgen.

Online klimt gestaag

Het aandeel van online verkopen in kleding en schoenen klimt daarentegen gestaag: het online marktaandeel in de omzet van schoenen was vorig jaar 19%, aldus Thuiswinkel.org en GfK, maar in het eerste kwartaal van dit jaar steeg dit naar 26 %. In kleding was het aandeel vorig jaar 16% en in het eerste kwartaal van dit jaar al 18 %.

 

De aanstaande vergrijzing wordt de volgende uitdaging voor de sector, want oudere consumenten geven gemiddeld minder uit, zo blijkt uit aankoopgedrag. Een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder besteedt jaarlijks ongeveer 1300 euro aan kleding en schoenen. Bij een echtpaar zonder kinderen met een hoofdkostwinner onder de 65 zijn die uitgaven aanzienlijk meer, ongeveer 1850 euro.

 

Inspelen op wensen ouderen

Het wordt een uitdaging voor kleding- en schoenenwinkels om ouderen straks tot aankoop te verleiden: “De nieuwe groep ‘jongere’ ouderen lijkt meer dan vroeger open te staan voor fashion”, zo stelt Dirk Mulder, sectormanager Retail & Food van ING Nederland. “De sector krijgt kansen door specifiek in te spelen op wensen van ouderen. Bijvoorbeeld door buiten de klassieke kledingstijlen ook ruimte voor hippere fashion te bieden, maar dan wel comfortabel en in de juiste maatvoering".

 

”Retailers kunnen naast het juiste assortiment ook met hun winkel inspelen op de oudere consument. Denk aan verlichting, muziek, duidelijke labels, ruime paskamers en meer zitjes om te rusten. Ook het aannemen van ouder personeel kan helpen om de doelgroep beter te begrijpen”, aldus Mulder. 

 

Onderzoek laten tevens zien dat ook ouderen zich meer en meer op internet richten. Een ophaalservice voor retourzendingen kan oudere, minder mobiele consumenten mogelijk makkelijker tot aankopen aanzetten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.