Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte | RetailDetail

Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte

Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte

De omzet van Primark is het voorbije kwartaal met 11% gestegen bij constante wisselkoersen, bij actuele wisselkoersen was dat zelfs +22%. Vooral de groeiende winkeloppervlakte stuwde de omzet omhoog.

Nieuwe winkels rem op vergelijkbare groei

Moederbedrijf Associated British Foods laten weten dat de prestaties in het Verenigd Koninkrijk goed waren, met een groei van de vergelijkbare omzet en het marktaandeel. Voor de hele keten werd de vergelijkbare omzetgroei wel geremd door dalingen in Duitsland en Nederland, al waren die kleiner dan een jaar eerder. In Nederland was die daling te wijten aan de snelle groei van de winkeloppervlakte, waardoor nieuwe winkels aan de haal gaan met een deel van de omzet van winkels die al minstens een jaar geopend zijn.

 

Ook in het nieuwe jaar blijft Primark inzetten op expansie: sinds de start van het nieuwe boekjaar kwam er alweer 75.000 m² winkeloppervlakte bij, met nieuwe winkels in Parijs, Hamburg en Amsterdam. Aan het einde van het kwartaal op 7 januari telde Primark in totaal 328 winkels, waarvan ondertussen zes in de Verenigde Staten. Dit boekjaar moet er nog eens 120.000 m² winkelruimte bijkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.