Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte | RetailDetail

Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte

Omzet Primark stijgt dankzij groei verkoopruimte

De omzet van Primark is het voorbije kwartaal met 11% gestegen bij constante wisselkoersen, bij actuele wisselkoersen was dat zelfs +22%. Vooral de groeiende winkeloppervlakte stuwde de omzet omhoog.

Nieuwe winkels rem op vergelijkbare groei

Moederbedrijf Associated British Foods laten weten dat de prestaties in het Verenigd Koninkrijk goed waren, met een groei van de vergelijkbare omzet en het marktaandeel. Voor de hele keten werd de vergelijkbare omzetgroei wel geremd door dalingen in Duitsland en Nederland, al waren die kleiner dan een jaar eerder. In Nederland was die daling te wijten aan de snelle groei van de winkeloppervlakte, waardoor nieuwe winkels aan de haal gaan met een deel van de omzet van winkels die al minstens een jaar geopend zijn.

 

Ook in het nieuwe jaar blijft Primark inzetten op expansie: sinds de start van het nieuwe boekjaar kwam er alweer 75.000 m² winkeloppervlakte bij, met nieuwe winkels in Parijs, Hamburg en Amsterdam. Aan het einde van het kwartaal op 7 januari telde Primark in totaal 328 winkels, waarvan ondertussen zes in de Verenigde Staten. Dit boekjaar moet er nog eens 120.000 m² winkelruimte bijkomen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.