Online modeverkoop: steeds meer retouren

Online modeverkoop: steeds meer retouren
Webwinkels in mode krijgen steeds meer verzonden artikelen retour van klanten. Bij online verkopers die niet beschikken over een eigen winkelnetwerk kan het percentage teruggestuurde pakjes oplopen tot 40 procent.Dat zegt Jack Heijkans van Docdata tegen het vakblad Emerce. Docdata verzorgt de logistiek voor veel van de grotere webwinkels in Nederland. Het retourcijfer voor modezaken met eigen winkels ligt op ongeveer 10 tot 15 procent. In de algemene webhandel ligt dit percentage op zes tot zeven procent, zegt Heijkans, die managing director Docdata fulfilment en Docdata commerce is.

Om in te spelen op de groeiende stroom retouren bouwt het bedrijf nu een speciale, centrale locatie. 'Daar komen vanaf april volgend jaar alle retouren binnen. Daar kunnen we ze reconditioneren. Dat is een nieuwe dienst. Bij mode kun je denken aan strijken, stomen, nieuwe veters in schoenen stoppen of knopen aanzetten', aldus Heijkans. De groei van het aantal retouren wordt door hem onder meer toegeschreven aan het feit dat dit bij steeds meer webwinkels gratis is.
Tags: