Only for Men opent 'Mensperience Store' met steun van leveranciers

Only for Men opent 'Mensperience Store' met steun van leveranciers

Herenmodeketen Only for Men heeft vanochtend in Doesburg zijn negende vestiging geopend. Met 1.350 m² is het niet alleen de veruit grootste winkel van de formule, het biedt ook een innovatief belevingsconcept. "Dit lukt ons alleen met hulp van onze merkleveranciers", aldus eigenaar Piet Feenstra.

Leveranciers en ondernemers doen mee

Mannen een volledige shoppingbeleving bieden, dat is waar het om draait in de nieuwe superstore van Only for Men, die daarom ook een aparte naam heeft: de 'Mensperience Store'. Dat kan op het enorme vloeroppervlak dat bijna driemaal zo groot is als gemiddeld bij Only for Men: het gemiddelde voor de formule ligt op 500 m² en de grootste vestiging tot nu toe was de XL-winkel in Ede met een omvang van 750 m².

 

"Toen ik dit pand hier in Doesburg anderhalf jaar geleden zag, was ik gelijk verliefd", zegt Feenstra trots. "Een pand van deze afmetingen is voor een klein bedrijf als het onze alleen maar mogelijk met de hulp van leveranciers. Vandaar ook dat we hier allerlei shops-in-shop hebben gecreëerd."

 

Daarnaast huren twee lokale ondernemers ruimte in het pand: Grand Café De Waag is uitbater van de centraal gelegen koffiebar en het Doesburgse kapsalon Bennie's Barber Shop heeft een ruimte waar de mannelijke clientèle zich kan laten knippen en scheren. "Deze ondernemers exploiteren hun ruimte zelf. Zij moeten dus zelf hun broek ophouden", zegt Feenstra. "Hun aanwezigheid voegt iets toe aan de totale beleving."

 

Huismerken en online

Om de kosten in de hand te houden heeft Only for Men al haar merkleveranciers in Doesburg uitgenodigd om het karakteristieke pand, ooit gebouwd als excercitieloods in de voormalige garnizoensstad Doesburg, te bekijken - en om de mogelijkheden te bespreken om in samenwerking deze winkel mogelijk te maken.

 

Hieruit is een indeling voortgekomen in allerlei shops-in-shops en dat is uniek voor Only for Men: zelfs de eigen merken hebben er hun eigen shops. "Ons assortiment bestaat nu uit zestig procent merken en veertig procent eigen merken", zegt inkoper Han Sterk. "Het is de intentie om dit in de toekomst om te keren."

 

Een andere noviteit voor Only for Men is de aanwezigheid van een online bestelzuil, waarmee klanten ook in de winkel de webshop van Only for Men kunnen raadplegen. "Via onze webshop zetten we jaarlijks ongeveer een miljoen euro om", zegt Feenstra. "Deze zuil testen we hier in Doesburg. Verder kunnen mensen in al onze vestigingen hun online bestelde kleding en schoenen ophalen en eventuele retouren inleveren."

 

Nieuwe collectie binnen, uitverkoop buiten

Ook uniek is de grote ruimte rondom de winkel, die niet alleen als parkeerplaats dient, maar ook voor allerlei activiteiten. "Daar vindt bijvoorbeeld ook zomeruitverkoop plaats", zegt Sterk. "Dan kunnen we in de winkel al de nieuwe collecties neerzetten. Buiten kunnen de koopjesjagers hun slag slaan en binnen kunnen de mensen die in de nieuwe collectie geïnteresseerd zijn hun aankopen doen."

 

"Als dit concept aanslaat, ga ik naar meer van die grotere locaties kijken", zegt Feenstra. "Maar niet in de grote steden: voor ons zijn juist de kleinere en middelgrote plaatsen interessant. Wat dat betreft is Doesburg ook precies het formaat vestigingsplaats dat voor ons interessant is."

 

 

kapper Only for men

Foto: De Doesburgse kapper Bennie Winterink knipt op de openingsdag een van zijn eerste klanten. Als huurder van winkelruimte maakt hij deze winkel mede mogelijk en voegt hij als barbier sfeer toe aan de mannelijke modebeleving.

 

shoop-in-shop Only for men

Foto: Diesel is een van de A-merken die een shop-in-shop heeft in de nieuwe superstore van Only for Men. In totaal zijn er 28 merkenshops in de winkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vandaag opent tweede Nederlandse Saks OFF 5th

23/11/2017

Vandaag opent in Amsterdam de tweede Nederlandse vestiging van Saks OFF 5th, de discountketen van Hudson’s Bay. Ondertussen zegt de president van Saks OFF 5th Europe tevreden te zijn over de eerste resultaten.

Modeketen College Style vraagt faillissement aan

23/11/2017

De Nederlandse modekten College Style heeft het faillissement aangevraagd. De vijftien winkels (waarvan drie pop-ups) blijven voorlopig wel geopend, maar de webshop is niet meer bereikbaar.

H&M investeert in webwinkel rond duurzame kleding

23/11/2017

ADAY, een webwinkel die duurzame kleding voor vrouwen maakt, heeft in een investeringsronde 2 miljoen dollar (1,7 miljoen euro) weten op te halen. Een van de nieuwe investeerders is de investeringstak van H&M.

C&A verkoopt 13 Franse winkels

22/11/2017

Modeketen C&A doet dertien van zijn 160 Franse winkels van de hand. De panden en het personeel worden overgenomen door de Franse modeketens Chaussea en Stokomani.

Guess dankt sterk kwartaal aan Europa en Azië

22/11/2017

De omzet van het Amerikaanse modemerk Guess is in het derde kwartaal met meer dan 3% gegroeid. Dat heeft het bedrijf vooral te danken aan een sterke verkoop in Azië en Europa. Onder de streep was er wel sprake van verlies.

CNV naar rechtbank in nasleep faillissement Tuunte

21/11/2017

Vakbond CNV heeft besloten om naar de rechter te stappen in de nasleep van het faillissement en de doorstart van de modeketen Tuunte. Daarbij vielen er 250 ontslagen: volgens de vakbond was dat de hoofdreden voor het faillissement.

Back to top