Only for Men opent 'Mensperience Store' met steun van leveranciers

Only for Men opent 'Mensperience Store' met steun van leveranciers

Herenmodeketen Only for Men heeft vanochtend in Doesburg zijn negende vestiging geopend. Met 1.350 m² is het niet alleen de veruit grootste winkel van de formule, het biedt ook een innovatief belevingsconcept. "Dit lukt ons alleen met hulp van onze merkleveranciers", aldus eigenaar Piet Feenstra.

Leveranciers en ondernemers doen mee

Mannen een volledige shoppingbeleving bieden, dat is waar het om draait in de nieuwe superstore van Only for Men, die daarom ook een aparte naam heeft: de 'Mensperience Store'. Dat kan op het enorme vloeroppervlak dat bijna driemaal zo groot is als gemiddeld bij Only for Men: het gemiddelde voor de formule ligt op 500 m² en de grootste vestiging tot nu toe was de XL-winkel in Ede met een omvang van 750 m².

 

"Toen ik dit pand hier in Doesburg anderhalf jaar geleden zag, was ik gelijk verliefd", zegt Feenstra trots. "Een pand van deze afmetingen is voor een klein bedrijf als het onze alleen maar mogelijk met de hulp van leveranciers. Vandaar ook dat we hier allerlei shops-in-shop hebben gecreëerd."

 

Daarnaast huren twee lokale ondernemers ruimte in het pand: Grand Café De Waag is uitbater van de centraal gelegen koffiebar en het Doesburgse kapsalon Bennie's Barber Shop heeft een ruimte waar de mannelijke clientèle zich kan laten knippen en scheren. "Deze ondernemers exploiteren hun ruimte zelf. Zij moeten dus zelf hun broek ophouden", zegt Feenstra. "Hun aanwezigheid voegt iets toe aan de totale beleving."

 

Huismerken en online

Om de kosten in de hand te houden heeft Only for Men al haar merkleveranciers in Doesburg uitgenodigd om het karakteristieke pand, ooit gebouwd als excercitieloods in de voormalige garnizoensstad Doesburg, te bekijken - en om de mogelijkheden te bespreken om in samenwerking deze winkel mogelijk te maken.

 

Hieruit is een indeling voortgekomen in allerlei shops-in-shops en dat is uniek voor Only for Men: zelfs de eigen merken hebben er hun eigen shops. "Ons assortiment bestaat nu uit zestig procent merken en veertig procent eigen merken", zegt inkoper Han Sterk. "Het is de intentie om dit in de toekomst om te keren."

 

Een andere noviteit voor Only for Men is de aanwezigheid van een online bestelzuil, waarmee klanten ook in de winkel de webshop van Only for Men kunnen raadplegen. "Via onze webshop zetten we jaarlijks ongeveer een miljoen euro om", zegt Feenstra. "Deze zuil testen we hier in Doesburg. Verder kunnen mensen in al onze vestigingen hun online bestelde kleding en schoenen ophalen en eventuele retouren inleveren."

 

Nieuwe collectie binnen, uitverkoop buiten

Ook uniek is de grote ruimte rondom de winkel, die niet alleen als parkeerplaats dient, maar ook voor allerlei activiteiten. "Daar vindt bijvoorbeeld ook zomeruitverkoop plaats", zegt Sterk. "Dan kunnen we in de winkel al de nieuwe collecties neerzetten. Buiten kunnen de koopjesjagers hun slag slaan en binnen kunnen de mensen die in de nieuwe collectie geïnteresseerd zijn hun aankopen doen."

 

"Als dit concept aanslaat, ga ik naar meer van die grotere locaties kijken", zegt Feenstra. "Maar niet in de grote steden: voor ons zijn juist de kleinere en middelgrote plaatsen interessant. Wat dat betreft is Doesburg ook precies het formaat vestigingsplaats dat voor ons interessant is."

 

 

kapper Only for men

Foto: De Doesburgse kapper Bennie Winterink knipt op de openingsdag een van zijn eerste klanten. Als huurder van winkelruimte maakt hij deze winkel mede mogelijk en voegt hij als barbier sfeer toe aan de mannelijke modebeleving.

 

shoop-in-shop Only for men

Foto: Diesel is een van de A-merken die een shop-in-shop heeft in de nieuwe superstore van Only for Men. In totaal zijn er 28 merkenshops in de winkel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top