Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk
Shutterstock

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

 

Kleding wordt circulair

Alle kleding, van peperdure mantelpakjes tot ondergoed van Zeeman, moet voortaan een tweede leven krijgen als winkels er niet in slagen de stukken te verkopen. Toch als het afhangt van de Franse regering, die in zijn plannen voor een circulaire economie ook de wegwerpcultuur in de kledingsector aan de kaak stelt. Aan die verspilling wil ze vanaf volgend jaar een einde stellen door onverkochte kledingoverschotten verplicht te laten recycleren, bijvoorbeeld door ze te schenken aan liefdadigheidsorganisaties.

 

Het probleem van kledingverspilling is al langer bekend: modehuizen verschepen elk jaar honderdduizenden tonnen kleren naar vuilnisbelten en verbrandingsovens. Dat is nog altijd maar een fractie van de vijf miljoen ton kleren die particulieren zelf weg doen in Europa, maar de modewereld heeft net als andere retailsectoren een voorbeeldfunctie, vindt de Franse regering. “De regels tegen voedselverspilling zullen daarom vanaf 2019 ook gelden voor de kledingindustrie”, liet premier Edouard Philippe weten.

 

Voor Alliance du Commerce, de Franse federatie van de kleding- en schoenenindustrie, komen de plannen niet als een verrassing. De kledingbranche krijgt immers steeds meer kritiek, ook uit de eigen gelederen: in 2015 stelde modeontwerpster Eileen Fischer nog dat ‘de kledingbranche na de olie-industrie de grootste vervuiler ter wereld is’. Reageren wil de federatie evenwel pas wanneer de concrete uitwerking van de plannen duidelijk wordt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Albert Heijn wil af van plastic zakken voor AGF

11/05/2018

Onze zuiderburen doen deze maand aan "mei plasticvrij", maar ook Nederland laat zich niet onbetuigd in de strijd tegen plasticafval. De volgende in de rij is Albert Heijn, dat plastic zakken in de ban wil doen.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.