Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk

Onverkochte kleding vanaf 2019 verplicht gerecycleerd in Frankrijk
Shutterstock

Vanaf volgend jaar mogen modehuizen in Frankrijk geen kledingoverschotten meer weggooien of vernietigen. Met zijn plannen wil de Franse regering de regels tegen voedselverspilling uitbreiden naar kleding, die dus voortaan gerecycleerd moet worden.

 

Kleding wordt circulair

Alle kleding, van peperdure mantelpakjes tot ondergoed van Zeeman, moet voortaan een tweede leven krijgen als winkels er niet in slagen de stukken te verkopen. Toch als het afhangt van de Franse regering, die in zijn plannen voor een circulaire economie ook de wegwerpcultuur in de kledingsector aan de kaak stelt. Aan die verspilling wil ze vanaf volgend jaar een einde stellen door onverkochte kledingoverschotten verplicht te laten recycleren, bijvoorbeeld door ze te schenken aan liefdadigheidsorganisaties.

 

Het probleem van kledingverspilling is al langer bekend: modehuizen verschepen elk jaar honderdduizenden tonnen kleren naar vuilnisbelten en verbrandingsovens. Dat is nog altijd maar een fractie van de vijf miljoen ton kleren die particulieren zelf weg doen in Europa, maar de modewereld heeft net als andere retailsectoren een voorbeeldfunctie, vindt de Franse regering. “De regels tegen voedselverspilling zullen daarom vanaf 2019 ook gelden voor de kledingindustrie”, liet premier Edouard Philippe weten.

 

Voor Alliance du Commerce, de Franse federatie van de kleding- en schoenenindustrie, komen de plannen niet als een verrassing. De kledingbranche krijgt immers steeds meer kritiek, ook uit de eigen gelederen: in 2015 stelde modeontwerpster Eileen Fischer nog dat ‘de kledingbranche na de olie-industrie de grootste vervuiler ter wereld is’. Reageren wil de federatie evenwel pas wanneer de concrete uitwerking van de plannen duidelijk wordt. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.