Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren

Onverkochte merkkledij wordt vernietigd om markt niet te verstoren
http://www.shutterstock.com/nl/pic-318890783/

Uit een onderzoek van MVO Nederland blijkt dat jaarlijks 21,5 miljoen kledingstukken in Nederland niet verkocht worden. Een deel daarvan wordt bovendien vernietigd, om zo "de markt en het imago niet te schaden".

 

Slechts twee derde verkocht tegen normale prijs

Dat wil zeggen dat in 2015 6,5% van alle kleding niet verkocht werd - waaronder ook artikelen die zelfs nooit de winkelrekken haalden. Slechts 65% wordt in de winkels tegen de initiële prijs verkocht, 31% gaat met korting over de toonbank. Voor modewinkels betekent de onverkochte kleding een omzetverlies van 313,5 miljoen euro.

 

Een groot deel van de onverkochte kleding wordt nadien verkocht aan commerciële opkopers of geschonken aan goede doelen. Die brengen de kleding dan opnieuw op de markt via outlets of verspreiden ze in andere landen. 1,23 miljoen kledingstukken worden echter vernietigd: de helft wordt gerecycleerd tot vilt, terwijl de andere helft de verbrandingsoven in gaat. Modemerken kiezen er vaak voor om kleding te vernietigen om het eigen imago niet te schaden en om de markt niet te verstoren.

 

Uit het onderzoek blijkt dat winkeliers die weinig kortingen geven, veel minder met onverkochte voorraad blijven zitten. Zij zijn duidelijk beter in het beheren van hun voorraad en het voorspellen van modetrends. MVO Nederland pleit er nu voor om de voorraden beter te beheren, zodat er in de toekomst minder onverkochte kleding is. Het wil daarbij vooral vraag en aanbod dichter bij elkaar brengen, zodat leveranciers en winkeliers sneller kunnen inspelen op de noden van de consument.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.