Ook Kering ziet omzet luxemerken dalen

Ook Kering ziet omzet luxemerken dalen

De Franse luxegroep Kering moet net als zijn concurrenten toezien hoe een mindere verkoop in Azië en ongunstige wisselkoersen ervoor zorgen dat de omzetten van de verschillende luxemerken terugvallen. De totale omzet steeg wel 11% naar 2,65 miljard euro, mede dankzij Puma.

Gucci ondermaats

In het eerste kwartaal haalden de luxemerken een omzet van 1,75 miljard euro: dat is dan wel een stijging van 10,9 procent, maar de vergelijkbare omzet viel in diezelfde periode met 2,6 procent terug. In Europa groeide de vergelijkbare omzet wel met 14 procent.

 

Bij Gucci, het grootste merk binnen de groep, daalde de vergelijkbare omzet zelfs met 7,9 procent. Die daling was groter dan verwacht en wordt toegewezen aan de veranderingen binnen het bedrijf. Zo kwam er een nieuwe CEO en een nieuwe creatief directeur bij Gucci. De grootste klap voor het merk kwam in Azië, waar de omzet in de eigen winkels met 10 procent terugviel. In totaal viel de retailomzet met 4 procent terug.

 

Bij sportmerk Puma kunnen ze dan weer wel tevreden zijn: daar steeg de omzet met 13 procent naar 825 miljoen euro, terwijl ook de vergelijkbare omzet met 4,5 procent de hoogte in ging.

 

Tags: