Oprichter Uniqlo zet binnenkort stap terug | RetailDetail

Oprichter Uniqlo zet binnenkort stap terug

Oprichter Uniqlo zet binnenkort stap terug
Shutterstock

Tadashi Yanai opende in 1984 de eerste vestiging van Uniqlo in Hiroshima en is momenteel ook nog steeds CEO van het moederbedrijf Fast Retailing. Hij heeft nu echter aangekondigd een stap terug te zullen zetten.

Nieuwe CEO uit huidig management

 De stap terug is wel nog niet voor meteen: Yanai wordt in 2019 zeventig jaar en dan wil hij het stokje doorgeven aan een jonger iemand die sneller kan reageren op de veranderingen in de markt. Hij zal wel nog steeds aan de slag blijven als voorzitter van de raad van bestuur. Yanai wist wel al te vertellen dat de nieuwe CEO zal gekozen worden uit de huidige directeuren, maar daar zijn er momenteel meer dan veertig van binnen het bedrijf. Twee daarvan zijn kinderen van Yanai.

 

Het is niet de eerste keer dat Yanai zijn pensioen aankondigt: in 2013 zei hij al een stap terug te zullen zetten zodra hij 65 werd, maar toen het echter zover was besloot de oprichter van de modeketen toch aan de slag te blijven.

 

Uniqlo heeft er in ieder geval een goed boekjaar opzitten: de omzet steeg met 4,2% naar 1,86 biljoen yen (14 miljard euro) en de winst met maar liefst 148% naar 119 miljard yen (9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.