Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller

Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller
Shutterstock

Lingerieketen Hunkemöller heeft in het voorbije boekjaar de omzet de hoogte in weten te stuwen, maar door de kosten die verbonden waren aan de overname door de Carlyle Group, werd er toch verlies gemaakt.

Online groei

De omzet van Hunkemöller kwam in het voorbije boekjaar uit op 398,5 miljoen euro. Dat is bijna vijftig miljoen euro meer dan een jaar eerder, maar daarbij moet wel in rekening worden genomen dat het voorbije boekjaar twee maanden langer duurde dan in 2015.

 

Meer dan 40 procent van de omzet, 170,6 miljoen euro, werd in Duitsland gehaald. Dat is daarmee de grootste markt voor de keten. In Nederland werd er voor 104,7 miljoen verkocht, in België voor 60,7 miljoen euro en in Denemarken voor 17,1 miljoen euro.

 

Hunkemöller zegt in alle grote markten aan marktaandeel gewonnen te hebben, onder andere dankzij een sterke online groei en de opening van 104 nieuwe winkels. Momenteel telt de keten 775 vestigingen in meer dan 25 landen. Het doel is om tegen 2020 over minstens 1.300 winkels te beschikken.

 

Door de kosten die gepaard gingen met de overname door Carlyle kon Hunkemöller de kleine winst van een jaar eerder, 221.000 euro, niet evenaren, en werd er zelfs een verlies van 3,6 miljoen euro geboekt. De winst voor belastingen en financiële lasten kwam wel uit op 13,4 miljoen euro, maar ook dat was een jaar eerder nog 35,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Back to top