Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller | RetailDetail

Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller

Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller
Shutterstock

Lingerieketen Hunkemöller heeft in het voorbije boekjaar de omzet de hoogte in weten te stuwen, maar door de kosten die verbonden waren aan de overname door de Carlyle Group, werd er toch verlies gemaakt.

Online groei

De omzet van Hunkemöller kwam in het voorbije boekjaar uit op 398,5 miljoen euro. Dat is bijna vijftig miljoen euro meer dan een jaar eerder, maar daarbij moet wel in rekening worden genomen dat het voorbije boekjaar twee maanden langer duurde dan in 2015.

 

Meer dan 40 procent van de omzet, 170,6 miljoen euro, werd in Duitsland gehaald. Dat is daarmee de grootste markt voor de keten. In Nederland werd er voor 104,7 miljoen verkocht, in België voor 60,7 miljoen euro en in Denemarken voor 17,1 miljoen euro.

 

Hunkemöller zegt in alle grote markten aan marktaandeel gewonnen te hebben, onder andere dankzij een sterke online groei en de opening van 104 nieuwe winkels. Momenteel telt de keten 775 vestigingen in meer dan 25 landen. Het doel is om tegen 2020 over minstens 1.300 winkels te beschikken.

 

Door de kosten die gepaard gingen met de overname door Carlyle kon Hunkemöller de kleine winst van een jaar eerder, 221.000 euro, niet evenaren, en werd er zelfs een verlies van 3,6 miljoen euro geboekt. De winst voor belastingen en financiële lasten kwam wel uit op 13,4 miljoen euro, maar ook dat was een jaar eerder nog 35,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.