Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller | RetailDetail

Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller

Overname zorgt voor verlies bij Hunkemöller
Shutterstock

Lingerieketen Hunkemöller heeft in het voorbije boekjaar de omzet de hoogte in weten te stuwen, maar door de kosten die verbonden waren aan de overname door de Carlyle Group, werd er toch verlies gemaakt.

Online groei

De omzet van Hunkemöller kwam in het voorbije boekjaar uit op 398,5 miljoen euro. Dat is bijna vijftig miljoen euro meer dan een jaar eerder, maar daarbij moet wel in rekening worden genomen dat het voorbije boekjaar twee maanden langer duurde dan in 2015.

 

Meer dan 40 procent van de omzet, 170,6 miljoen euro, werd in Duitsland gehaald. Dat is daarmee de grootste markt voor de keten. In Nederland werd er voor 104,7 miljoen verkocht, in België voor 60,7 miljoen euro en in Denemarken voor 17,1 miljoen euro.

 

Hunkemöller zegt in alle grote markten aan marktaandeel gewonnen te hebben, onder andere dankzij een sterke online groei en de opening van 104 nieuwe winkels. Momenteel telt de keten 775 vestigingen in meer dan 25 landen. Het doel is om tegen 2020 over minstens 1.300 winkels te beschikken.

 

Door de kosten die gepaard gingen met de overname door Carlyle kon Hunkemöller de kleine winst van een jaar eerder, 221.000 euro, niet evenaren, en werd er zelfs een verlies van 3,6 miljoen euro geboekt. De winst voor belastingen en financiële lasten kwam wel uit op 13,4 miljoen euro, maar ook dat was een jaar eerder nog 35,5 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.