Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG | RetailDetail

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Participatiemaatschappij Vlaanderen investeert in FNG

Het overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) investeert 15 miljoen euro in modegroep FNG en krijgt zo 5% van de aandelen in handen. Dat geld wordt gebruikt voor internationale expansie.

Succes in moeilijke markt

De investering van de PMV is volgens CEO Dieter Penninckx een opsteker voor FNG, vooral in de zoektocht naar grotere investeerders. “Kleine investeerders vinden lukt goed”, zegt hij aan De Tijd. “Maar grote investeerders aantrekken is moeilijk.”

 

Dat het moeilijk is om grote investeerders te vinden, heeft alles te maken met de druk op de modesector. Vandaar ook de tussenkomst van de PMV, want die heeft als doel om te investeren in sectoren die in een moeilijke periode zitten. “We kiezen voor FNG omdat het in het verleden bewezen heeft een succesvolle strategie te hanteren in een moeilijke markt”, zegt Roald Borré van PMV.

 

Stappen zetten in buitenland

Het extra geld zal FNG gebruiken om het nieuwe concept van Brantano versneld uit te rollen en om grotere stappen te zetten in het buitenland. FNG lanceerde een jaar geleden het nieuwe concept van Brantano, dat nu al te vinden is bij 60% van de vestigingen. De komende maanden moeten de andere winkels volgen.

 

In Barcelona opent deze week een vestiging van CKS, de eerste eigen winkel van de groep in Spanje, en sinds een aantal weken is er in Duitsland een winkel te vinden van Claudia Sträter. In beide landen zijn de collecties van de groep ook al online en bij een aantal warenhuizen te vinden. Binnenkort moet ook Frankrijk voor de bijl gaan.

 

Ook e-commerce blijft een belangrijke groeifactor binnen het bedrijf. “Onze e-commerceafdeling blijft groeien. Nog steeds met 10 tot 20 procent in Nederland. In België gaat het nog harder”, aldus Penninckx. Een groot deel van die verkoop komt er ook via externe partners, zoals Zalando en bol.com. “De verkoop via dergelijke externe platformen is goed voor een derde van onze onlineverkoop.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-medewerksters beschuldigen Nike van discriminatie

14/08/2018

Enkele Amerikaanse ex-werknemers van Nike hebben een rechtszaak aangespannen tegen het sportmerk. De vrouwen zouden minder loon hebben gekregen dan mannelijke collega’s en ongepast gedrag moeten ondergaan.

McGregor wint rechtszaak van Reebok

13/08/2018

Modemerk McGregor heeft verkregen dat Reebok de naam van vechtsporter Conor McGregor niet meer mag gebruiken. De naam is een inbreuk op het merkrecht, ook al bestaat McGregor momenteel niet: het label ging al twee jaar op rij failliet.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

Sports Direct koopt failliete warenhuisketen House of Fraser

10/08/2018

Mike Ashley, de eigenaar van Sports Direct, koopt de Britse warenhuisketen House of Fraser voor zo’n 100 miljoen euro. De overname komt er luttele uren nadat de 169-jarige keten het faillissement aanvroeg.

Adidas scoort dankzij WK voetbal

09/08/2018

Het Duitse sportmodemerk Adidas heeft een topkwartaal achter de rug, met dank aan het voorbije WK voetbal. De totale omzet steeg 4% tot 5,26 miljard euro. liefst 3,2 miljard daarvan haalde Adidas uit de verkoop van sportschoenen.

Waste2Wear tovert 2 miljoen plastic flessen om tot kleding

07/08/2018

Textielbedrijf Waste2Wear zal eind dit jaar een herfst- en wintercollectie lanceren samen met zes grote modemerken. Die kleding zal volledig vervaardigd zijn uit gerecycleerde materialen afkomstig van de oceanen en vuilnisbelten.