Peek & Cloppenburg wil inzetten op premium

Peek & Cloppenburg wil inzetten op premium
Foto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com

In 2018 wil warenhuisketen Peek & Cloppenburg weer groeien. Hoewel de omzet in thuisland Duitsland stagneert, is het de bedoeling om de gemiddelde klantomzet te verhogen en meer in te zetten op premiummerken.

 

Omzet moet weer stijgen in 2018

Online platformen als Amazon en Zalando veranderen de modesector zo snel dat het steeds moeilijker wordt om de verwachtingen bij te houden, vertelt John Cloppenburg, medebedrijfsleider van de warenhuisgroep P&C Düsseldorf en zoon van topman Harro Uwe, aan het Duitse Handelsblatt. Twee keer per maand staat Cloppenburg zelf in de winkel in Düsseldorf om te weten te komen wat klanten nu precies zoeken en verwachten bij P&C. Hij is behalve het hoofd inkoop en premiummerken ook het gezicht van de familieonderneming. 

 

In Duitsland stagneert de warenhuisketen, geeft Cloppenburg toe, maar hij is ervan overtuigd dat de omzet in 2018 weer zal stijgen. De Duitse modegroep bestaat sinds 1911 uit twee verschillende entiteiten: Peek & Cloppenburg Düsseldorf en Peek & Cloppenburg Hamburg. De buitenlandse vestigingen, waaronder de Nederlandse en Belgische, vallen onder Peek & Cloppenburg Düsseldorf. De jaaromzet van P&C Düsseldorf bedraagt zo’n 1,5 miljard euro in Duitsland, het buitenland voegt daar nog 650 miljoen euro aan toe. 

 

Designercorners en shop-in-shops voor huismerk

“Het wordt belangrijk om de gemiddelde omzet per klant te verhogen”, zegt Cloppenburg. Dat wil hij doen door onder andere meer premiummerken te verkopen: zo is hij in gesprek met Furla en Kate Spade om het handtassenassortiment uit te breiden. Voor mannen werd recent nog een nieuwe designercorner toegevoegd, met merken zoals Marni en handgemaakte hemden uit Napels. Wellicht komen er bovendien meer schoenen in het assortiment.

 

Huismerken zijn nochtans goed voor een derde van de omzet bij P&C, en daar ziet Cloppenburg ook nog steeds groeipotentieel: “In elk van onze winkels openen we shop-in-shops van ons sterk ontwikkelde huismerk Jake’s”.

 

Ook online wil Cloppenburg de beleving verbeteren: “We hebben het potentieel van het internet aanvankelijk onderschat”, klinkt het, maar ondertussen is de webverkoop toch al goed voor bijna acht procent van de totale omzet op de Duitse thuismarkt. Onlangs heeft de modeketen als inhaalbeweging nog 100 miljoen euro in haar IT-infrastructuur geïnvesteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

The Sting weet flinke winst te maken in boekjaar 2016

22/01/2018

Modeketen The Sting heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het een jaar eerder nog meer dan vijf miljoen euro verlies moest slikken. Ook zusterformule Costes wist het boekjaar 2016 positief af te sluiten.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Back to top