Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

Prijsverlagingen drukken kwartaalwinst H&M

De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt, omdat de groep zijn prijzen moest verlagen om de hoge voorraden te verminderen en “zo de beste voorwaarden voor de herfstcollectie te creëren".

Wel 5% meer omzet

Grote prijsverlagingen om de zomervoorraad de deur uit te krijgen hebben de kwartaalwinst van het concern boven modeketens als H&M, COS, & Other Stories en het fonkelnieuwe Arket met een vijfde doen dalen: de winst na belasting zakte van 4.820 miljoen Zweedse kronen naar 3.837 miljoen kronen, omgerekend ruim 400 miljoen euro.

 

De omzet ging er wel op vooruit, met 5% tot 59.383 miljoen kronen (6,2 miljard euro). Vooral online presteert H&M sterk: in sommige regio's is de webshop intussen al goed voor 25 tot 30% van de verkoop. H&M verwacht dat de online verkopen op jaarbasis met een kwart zullen groeien, mede dankzij een aanhoudende expansie (dit jaar nog de Filipijnen en Cyprus, volgend jaar India).

 

Toch volstond de sterke groei online niet om de dalende omzet in een aantal bestaande markten volledig te compenseren, zo geeft grote baas Karl-Johan Persson toe, "waardoor onze totale omzetontwikkeling niet heeft voldaan aan onze doelstellingen tot dusver dit jaar". Hennes & Mauritz telde eind augustus wereldwijd 4.553 winkels van acht merken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.