Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag | RetailDetail

Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

Het Britse retail- en voedingsconcern Associated British Foods (ABF) noteerde de voorbije zes maanden een winststijging van niet minder dan twintig procent tot 496 miljoen pond (ruim 582 miljoen euro) en overtrof daarmee ruimschoots de voorspellingen. Kledingketen Primark deed een aanzienlijke duit in het zakje van haar moederholding.

55% winststijging en 7% vergelijkbare omzetgroei

Het Ierse Primark is er in de eerste helft van het gebroken boekjaar in geslaagd om de operationele winst met 55% op te voeren tot 238 miljoen pond (bijna 280 miljoen euro). Daarmee verslaat Primark opnieuw de stijgende katoenprijzen en de economische malaise, twee factoren die winstgroei nochtans behoorlijk in de weg kunnen staan.

 

De verkoop in de Primark-winkels die al langer dan een jaar operationeel zijn, groeide in de eerste zes maanden van het boekjaar met 7% terwijl de omzetmarge steeg van 2,4 tot 11,9 procent. Dit laatste was voornamelijk te danken aan lagere katoenprijzen en aan een zwakke dollar.

 

Sinds begin dit jaar tekenen de katoenprijzen echter een stijgende trend op en ook de aanhoudende koude tijdens de eerste maanden van 2013 bezorgden Primark af en toe een onaangename rilling - maar blijkbaar ook niet meer dan dat.

 

Ook kruideniersdivisie positief

De mooie prestaties van Primark en de winststijging van 29% in de kruideniersdivisie van ABF slaagden er toch in om de winstdaling van 5% die werd opgetekend in de suikerafdeling te compenseren.

 

De groepsomzet steeg 10% naar 6,33 miljard pond (ruim 7 miljard euro). Ook voor het volledige boekjaar 2012-2013 verwacht Associated British Foods een positieve evolutie. Na de aankondiging van de goede resultaten schoot ook het aandeel van ABF meteen de hoogte in.

 

Primark wil Parijs veroveren

Frankrijk is een van de factoren die ook voor een goede tweede jaarhelft moeten zorgen: Primark wil nu ook in Parijs voet aan de grond krijgen. “We willen een aantal winkels openen om ervaringen op te doen”, liet ABF-topman George Weston weten. “Zo kunnen we leren over de ontvangst, het verschil in aanbod, openingstijden enzovoort – en dan zien we wel weer verder.”

 

Primark is nu al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, België en uiteraard Nederland. De Ierse keten werd in 1969 gesticht en telt inmiddels 257 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.