Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag | RetailDetail

Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

Primark bezorgt ABF alvast een fijne moederdag

Het Britse retail- en voedingsconcern Associated British Foods (ABF) noteerde de voorbije zes maanden een winststijging van niet minder dan twintig procent tot 496 miljoen pond (ruim 582 miljoen euro) en overtrof daarmee ruimschoots de voorspellingen. Kledingketen Primark deed een aanzienlijke duit in het zakje van haar moederholding.

55% winststijging en 7% vergelijkbare omzetgroei

Het Ierse Primark is er in de eerste helft van het gebroken boekjaar in geslaagd om de operationele winst met 55% op te voeren tot 238 miljoen pond (bijna 280 miljoen euro). Daarmee verslaat Primark opnieuw de stijgende katoenprijzen en de economische malaise, twee factoren die winstgroei nochtans behoorlijk in de weg kunnen staan.

 

De verkoop in de Primark-winkels die al langer dan een jaar operationeel zijn, groeide in de eerste zes maanden van het boekjaar met 7% terwijl de omzetmarge steeg van 2,4 tot 11,9 procent. Dit laatste was voornamelijk te danken aan lagere katoenprijzen en aan een zwakke dollar.

 

Sinds begin dit jaar tekenen de katoenprijzen echter een stijgende trend op en ook de aanhoudende koude tijdens de eerste maanden van 2013 bezorgden Primark af en toe een onaangename rilling - maar blijkbaar ook niet meer dan dat.

 

Ook kruideniersdivisie positief

De mooie prestaties van Primark en de winststijging van 29% in de kruideniersdivisie van ABF slaagden er toch in om de winstdaling van 5% die werd opgetekend in de suikerafdeling te compenseren.

 

De groepsomzet steeg 10% naar 6,33 miljard pond (ruim 7 miljard euro). Ook voor het volledige boekjaar 2012-2013 verwacht Associated British Foods een positieve evolutie. Na de aankondiging van de goede resultaten schoot ook het aandeel van ABF meteen de hoogte in.

 

Primark wil Parijs veroveren

Frankrijk is een van de factoren die ook voor een goede tweede jaarhelft moeten zorgen: Primark wil nu ook in Parijs voet aan de grond krijgen. “We willen een aantal winkels openen om ervaringen op te doen”, liet ABF-topman George Weston weten. “Zo kunnen we leren over de ontvangst, het verschil in aanbod, openingstijden enzovoort – en dan zien we wel weer verder.”

 

Primark is nu al actief in Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, België en uiteraard Nederland. De Ierse keten werd in 1969 gesticht en telt inmiddels 257 winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.

French Connection verkoopt Toast aan Bestseller-groep

10/04/2018

De Britse moderetailer French Connection, bekend van het opschrift FCUK, verkoopt haar dochtermerk Toast aan de Deense kledinggroep Bestseller, de groep achter labels zoals Vero Moda en Jack & Jones.

Aldi de stijlgoeroe? Aldi Süd geeft modeadvies op inspiratieplatform

09/04/2018

Discountketen Aldi Süd ontpopt zich tot lifestyle-partner met de lancering van een nieuwe inspiratiewebsite, waar mensen alles van recepten over tuintips tot zelfs mode-advies kunnen vinden.