Primark groeit dankzij expansie | RetailDetail

Primark groeit dankzij expansie, vergelijkbare omzet daalt

Primark groeit dankzij expansie, vergelijkbare omzet daalt

De Ierse modeketen Primark heeft in het voorbije boekjaar een omzetstijging van 11% laten optekenen. De operationele winst groeide met 2% naar 686 miljoen pond (770 miljoen euro).

Meer dan 1 miljoen vierkante meter

De totale omzet van Primark groeide het voorbije boekjaar naar 5,95 miljard pond (6,66 miljard euro): die groei had het bedrijf wel te danken aan de expansie van de keten, want op vergelijkbare basis was er sprake van een daling van 2%. Primark breidde het afgelopen jaar dan ook flink uit: het aantal winkels groeide van 293 naar 315 filialen en de modeketen heeft nu ongeveer 1,15 miljoen vierkante meter winkeloppervlakte wereldwijd.

 

Het slechte weer en een voorzichtige consument zorgden wel voor mindere prestaties in belangrijke markten zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Spanje, Frankrijk en Oostenrijk presteerden dan weer wel goed.Ook Primark voelt het effect van de brexit, maar heeft er minder last van, omdat het ongeveer de helft van de omzet buiten het Verenigd Koninkrijk wordt gehaald. Het verwacht wel dat de impact het komende boekjaar groter zal zijn dan tot nu toe het geval was.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.