Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels | RetailDetail

Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels

Primark groeit enkel dankzij nieuwe winkels
Shutterstock

De omzet van de Ierse modeketen Primark is de voorbije zes maanden met meer dan 20% gegroeid, maar dat was enkel dankzij de opening van heel wat nieuwe winkels en positieve wisselkoerseffecten.

14 nieuwe winkels

De totale omzet voor Primark, onderdeel van Associated British Foods, kwam in de eerste helft van het boekjaar uit op 3,22 miljard pond (3,85 miljard euro). Dat is een groei van 21%, waar bij constante wisselkoersen nog 11% van overblijft. Op vergelijkbare basis bleef de omzet echter gelijk. De operationele winst steeg met 3% naar 323 miljoen pond (386 miljoen euro), maar daalde met 2% bij vaste wisselkoersen. In het Verenigd Koninkrijk steeg de omzet met 7% en met 2% op vergelijkbare basis.

 

In de eerste helft van het boekjaar periode opende Primark veertien nieuwe winkels, goed voor 12% meer winkeloppervlakte ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee blijft de groei bij constante wisselkoersen dus net achter op de groei van de winkeloppervlakte. In Nederland ging de omzet er zelfs met 18% op vooruit, maar was er ook sprake van maar liefst 32% meer winkeloppervlakte. Dat houdt in dat de omzet op vergelijkbare basis er zelfs op achteruit ging.

 

Primark waarschuwt bovendien dat de druk op de winsten in de tweede helft van het boekjaar nog groter zal zijn, voornamelijk vanwege de sterke concurrentie van Zara en H&M. De Ierse keten wil immers steevast de goedkoopste zijn en die strategie snijdt in de winstmarges. Om te blijven groeien zal het daarom blijven inzetten op winkelopeningen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).