Primark groeit opnieuw sterk dankzij expansie | RetailDetail

Primark groeit opnieuw sterk dankzij expansie

Primark groeit opnieuw sterk dankzij expansie
Shutterstock

De omzet van de Ierse modeketen Primark is in het voorbije boekjaar met net geen 20% gegroeid. Een groot deel van die groei kwam er dankzij expansie, want Primark opende maar liefst dertig nieuwe winkels in negen landen.

Kleine vergelijkbare groei

Dankzij die winkelopeningen steeg de winkeloppervlakte met 140.000 m². Primark kon zo 7,05 miljard pond (8 miljard euro) omzet halen, goed voor een groei van 19% ten opzichte van een jaar eerder. Voor wisselkoerseffecten groeide de omzet met 12%, maar op vergelijkbare basis was er wel een groei van slechts 1%. De operationele winst steeg met 7% naar 735 miljoen pond (830 miljoen euro).

 

Primark is een van de weinige retailers die profiteert van de brexit en de zwakke Britse economie. Heel wat consumenten letten immers meer op hun geld en kiezen daarbij bewust voor discounters, waaronder Primark. In het Verenigd Koninkrijk ging de vergelijkbare omzet er dan ook met 10% op vooruit, in de rest van Europa steeg de omzet bij constante wisselkoersen met 16%. Over de Verenigde Staten geeft Primark geen cijfers, maar geeft het wel aan nog steeds aanpassingen te doen om de winkels zo efficiënt mogelijk te maken. Zo wordt de oppervlakte van drie reeds geopende winkels binnenkort verkleind.

 

De expansie van Primark is in ieder geval nog niet afgerond, want ook in het komende boekjaar wil de keten nog eens minstens negentien nieuwe winkels openen. Die komen er voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.