Primark kost Zeeman nu al omzet

Primark kost Zeeman nu al omzet

De Ierse retailer Primark heeft met slechts twee vestigingen in Nederland nu al invloed op de markt. Vooral Zeeman heeft last van de komst van de formule, maar ook een reeks andere winkelketens hebben last van de Ierse concurrent. Duurdere formules hebben verrassend genoeg juist profijt van Primark, blijkt uit een onderzoek van student Annet Oldenhuis in opdracht van onderzoeksbureau GfK en brancheorganisatie Modint.

Oldenhuis keek naar de invloed van Primark in de leeftijdscategorie 12 tot 34 jaar. Het zijn vooral de zogenoemde value-retailers die last hebben van de nieuwe concurrent: behalve Zeeman merken ook Scapino, Coolcat, Hema, Bristol, Takko, C&A en M&S Mode de invloed van Primark op hun omzet. Opvallend genoeg heeft het Zweedse H&M geen problemen, wat vermoedelijk komt door de grote loyaliteit onder H&M-klanten.

 

Voor een aantal andere retailers is de komst van Primark echter juist goed nieuws, zoals Steps, Esprit, Shoeby Fashion, Zara, De Sting, Bijenkorf, Didi en We Fashion. Volgens de onderzoekers gaat het hier om het zogenoemde 'Pradamark-effect', de theorie die stelt dat klanten zowel goedkope als dure kleding kopen en dit met elkaar combineren. De recent geopende derde Primark in Nederland, in Zaandam, telde nog niet mee in het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

21/09/2017

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Back to top