Primark kost Zeeman nu al omzet

Primark kost Zeeman nu al omzet

De Ierse retailer Primark heeft met slechts twee vestigingen in Nederland nu al invloed op de markt. Vooral Zeeman heeft last van de komst van de formule, maar ook een reeks andere winkelketens hebben last van de Ierse concurrent. Duurdere formules hebben verrassend genoeg juist profijt van Primark, blijkt uit een onderzoek van student Annet Oldenhuis in opdracht van onderzoeksbureau GfK en brancheorganisatie Modint.

Oldenhuis keek naar de invloed van Primark in de leeftijdscategorie 12 tot 34 jaar. Het zijn vooral de zogenoemde value-retailers die last hebben van de nieuwe concurrent: behalve Zeeman merken ook Scapino, Coolcat, Hema, Bristol, Takko, C&A en M&S Mode de invloed van Primark op hun omzet. Opvallend genoeg heeft het Zweedse H&M geen problemen, wat vermoedelijk komt door de grote loyaliteit onder H&M-klanten.

 

Voor een aantal andere retailers is de komst van Primark echter juist goed nieuws, zoals Steps, Esprit, Shoeby Fashion, Zara, De Sting, Bijenkorf, Didi en We Fashion. Volgens de onderzoekers gaat het hier om het zogenoemde 'Pradamark-effect', de theorie die stelt dat klanten zowel goedkope als dure kleding kopen en dit met elkaar combineren. De recent geopende derde Primark in Nederland, in Zaandam, telde nog niet mee in het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Recordwinst voor moederbedrijf Uniqlo

11/01/2018

Fast Retailing, het moederbedrijf van het Japanse modemerk Uniqlo, heeft in het eerste kwartaal een recordwinst neergezet. Dat heeft het te danken aan de verkoop in het buitenland, die voor het eerst groter was dan die in Japan.

Overnemer McGregor verkoopt deel Adam-winkels aan Deutz

11/01/2018

Rens van de Schoor, die eind vorig jaar het failliete McGregor overnam, heeft een deel van de winkels van de keten Adam verkocht. De nieuwe eigenaar is Pim Deutz, eigenaar en uitbater van de keten Deutz.

Back to top