Primark kost Zeeman nu al omzet | RetailDetail

Primark kost Zeeman nu al omzet

Primark kost Zeeman nu al omzet

De Ierse retailer Primark heeft met slechts twee vestigingen in Nederland nu al invloed op de markt. Vooral Zeeman heeft last van de komst van de formule, maar ook een reeks andere winkelketens hebben last van de Ierse concurrent. Duurdere formules hebben verrassend genoeg juist profijt van Primark, blijkt uit een onderzoek van student Annet Oldenhuis in opdracht van onderzoeksbureau GfK en brancheorganisatie Modint.

Oldenhuis keek naar de invloed van Primark in de leeftijdscategorie 12 tot 34 jaar. Het zijn vooral de zogenoemde value-retailers die last hebben van de nieuwe concurrent: behalve Zeeman merken ook Scapino, Coolcat, Hema, Bristol, Takko, C&A en M&S Mode de invloed van Primark op hun omzet. Opvallend genoeg heeft het Zweedse H&M geen problemen, wat vermoedelijk komt door de grote loyaliteit onder H&M-klanten.

 

Voor een aantal andere retailers is de komst van Primark echter juist goed nieuws, zoals Steps, Esprit, Shoeby Fashion, Zara, De Sting, Bijenkorf, Didi en We Fashion. Volgens de onderzoekers gaat het hier om het zogenoemde 'Pradamark-effect', de theorie die stelt dat klanten zowel goedkope als dure kleding kopen en dit met elkaar combineren. De recent geopende derde Primark in Nederland, in Zaandam, telde nog niet mee in het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).