Primark kost Zeeman nu al omzet | RetailDetail

Primark kost Zeeman nu al omzet

Primark kost Zeeman nu al omzet

De Ierse retailer Primark heeft met slechts twee vestigingen in Nederland nu al invloed op de markt. Vooral Zeeman heeft last van de komst van de formule, maar ook een reeks andere winkelketens hebben last van de Ierse concurrent. Duurdere formules hebben verrassend genoeg juist profijt van Primark, blijkt uit een onderzoek van student Annet Oldenhuis in opdracht van onderzoeksbureau GfK en brancheorganisatie Modint.

Oldenhuis keek naar de invloed van Primark in de leeftijdscategorie 12 tot 34 jaar. Het zijn vooral de zogenoemde value-retailers die last hebben van de nieuwe concurrent: behalve Zeeman merken ook Scapino, Coolcat, Hema, Bristol, Takko, C&A en M&S Mode de invloed van Primark op hun omzet. Opvallend genoeg heeft het Zweedse H&M geen problemen, wat vermoedelijk komt door de grote loyaliteit onder H&M-klanten.

 

Voor een aantal andere retailers is de komst van Primark echter juist goed nieuws, zoals Steps, Esprit, Shoeby Fashion, Zara, De Sting, Bijenkorf, Didi en We Fashion. Volgens de onderzoekers gaat het hier om het zogenoemde 'Pradamark-effect', de theorie die stelt dat klanten zowel goedkope als dure kleding kopen en dit met elkaar combineren. De recent geopende derde Primark in Nederland, in Zaandam, telde nog niet mee in het onderzoek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.