Primark opnieuw op het juiste spoor | RetailDetail

Primark opnieuw op het juiste spoor

Primark opnieuw op het juiste spoor
Shutterstock

De Ierse modeketen Primark heeft in het derde kwartaal voor het eerst in anderhalf jaar nog eens een vergelijkbare omzetgroei geboekt. Dankzij lage prijzen en het goede weer presteerde de keten beter dan verwacht.

Sterk resultaat in Verenigd Koninkrijk

De resultaten van Primark in het derde kwartaal profiteerden ook wel van de paasvakantie, die vorig jaar eerder op het jaar viel. In het derde kwartaal steeg de omzet met 16% bij gelijke wisselkoersen en met 21% na wisselkoerseffecten. 

 

Primark presteerde vooral goed in het Verenigd Koninkrijk, waar de omzet over de eerste drie kwartalen heen 9% hoger lag dan een jaar eerder. Moederbedrijf AB Foods zegt dat Primark op de thuismarkt ook aan marktaandeel blijft winnen. Over alle landen heen steeg de omzet bij Primark in de eerste negen maanden van het boekjaar met 13%, deels dankzij vergelijkbare omzetgroei, maar ook het aantal winkels ging opnieuw de hoogte in.

 

De winkeloppervlakte bij Primark steeg in de eerste drie kwartalen met 120.000 m² naar 1,26 miljoen m², verspreid over 339 winkels. In het derde kwartaal alleen werden er opnieuw tien nieuwe vestigingen geopend, waaronder één in België, twee in Nederland en twee in het Verenigd Koninkrijk. Tegen het einde van het jaar wil Primark nog eens vier winkels openen in het Verenigd Koninkrijk en één in Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.