Primark opnieuw op het juiste spoor | RetailDetail

Primark opnieuw op het juiste spoor

Primark opnieuw op het juiste spoor
Shutterstock

De Ierse modeketen Primark heeft in het derde kwartaal voor het eerst in anderhalf jaar nog eens een vergelijkbare omzetgroei geboekt. Dankzij lage prijzen en het goede weer presteerde de keten beter dan verwacht.

Sterk resultaat in Verenigd Koninkrijk

De resultaten van Primark in het derde kwartaal profiteerden ook wel van de paasvakantie, die vorig jaar eerder op het jaar viel. In het derde kwartaal steeg de omzet met 16% bij gelijke wisselkoersen en met 21% na wisselkoerseffecten. 

 

Primark presteerde vooral goed in het Verenigd Koninkrijk, waar de omzet over de eerste drie kwartalen heen 9% hoger lag dan een jaar eerder. Moederbedrijf AB Foods zegt dat Primark op de thuismarkt ook aan marktaandeel blijft winnen. Over alle landen heen steeg de omzet bij Primark in de eerste negen maanden van het boekjaar met 13%, deels dankzij vergelijkbare omzetgroei, maar ook het aantal winkels ging opnieuw de hoogte in.

 

De winkeloppervlakte bij Primark steeg in de eerste drie kwartalen met 120.000 m² naar 1,26 miljoen m², verspreid over 339 winkels. In het derde kwartaal alleen werden er opnieuw tien nieuwe vestigingen geopend, waaronder één in België, twee in Nederland en twee in het Verenigd Koninkrijk. Tegen het einde van het jaar wil Primark nog eens vier winkels openen in het Verenigd Koninkrijk en één in Italië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.