Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh opnieuw op | RetailDetail

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh opnieuw op

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh opnieuw op

De Ierse modeketen Primark gaat de compensatie voor de slachtoffers van de Rana Plaza-ramp nogmaals optrekken en roept de andere betrokken merken op om hetzelfde te doen. De ramp kostte in april van dit jaar het leven aan 1.129 arbeiders en zorgde voor heel wat aandacht voor de vreselijke werkomstandigheden in de fabrieken, evenwel zonder veel concrete resultaten.

Primark enige partij die betaalt

Zo is er momenteel nog geen akkoord over een fonds om de slachtoffers te compenseren. Verenigingen die vechten voor de rechten van arbeiders in de industrie beschuldigen grote spelers ervan dat ze proberen om hun financiële verantwoordelijkheid te ontlopen.


Tot nu toe is Primark het enige bedrijf dat al compensaties heeft betaald, en de keten heeft toegezegd dat nu al een derde schijf uit te keren. De Ieren zeggen ook bezig te zijn een plan uit te werken om slachtoffers ook op de lange termijn te blijven betalen.

 

Andere merken weigeren compensaties uit te keren

Daar blijft het echter niet bij: "Primark roept andere merken die betrokken waren bij de ramp van Rana Plaza om een bijdrage te doen door een deel van de 3.000 arbeiders of hun familie op korte termijn te helpen", stond te lezen in een persbericht.

 

Een groot deel van de 28 merken wiens kledij werd gemaakt in de fabriek weigeren verantwoordelijkheid op te nemen: ze claimen dat het goedkope werk zonder hun medeweten werd uitbesteed aan de fabriek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.