Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh opnieuw op | RetailDetail

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh opnieuw op

Primark trekt compensatie slachtoffers Bangladesh opnieuw op

De Ierse modeketen Primark gaat de compensatie voor de slachtoffers van de Rana Plaza-ramp nogmaals optrekken en roept de andere betrokken merken op om hetzelfde te doen. De ramp kostte in april van dit jaar het leven aan 1.129 arbeiders en zorgde voor heel wat aandacht voor de vreselijke werkomstandigheden in de fabrieken, evenwel zonder veel concrete resultaten.

Primark enige partij die betaalt

Zo is er momenteel nog geen akkoord over een fonds om de slachtoffers te compenseren. Verenigingen die vechten voor de rechten van arbeiders in de industrie beschuldigen grote spelers ervan dat ze proberen om hun financiële verantwoordelijkheid te ontlopen.


Tot nu toe is Primark het enige bedrijf dat al compensaties heeft betaald, en de keten heeft toegezegd dat nu al een derde schijf uit te keren. De Ieren zeggen ook bezig te zijn een plan uit te werken om slachtoffers ook op de lange termijn te blijven betalen.

 

Andere merken weigeren compensaties uit te keren

Daar blijft het echter niet bij: "Primark roept andere merken die betrokken waren bij de ramp van Rana Plaza om een bijdrage te doen door een deel van de 3.000 arbeiders of hun familie op korte termijn te helpen", stond te lezen in een persbericht.

 

Een groot deel van de 28 merken wiens kledij werd gemaakt in de fabriek weigeren verantwoordelijkheid op te nemen: ze claimen dat het goedkope werk zonder hun medeweten werd uitbesteed aan de fabriek.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.