Primark ziet groei vertragen | RetailDetail

Primark ziet groei vertragen

Primark ziet groei vertragen
Shutterstock

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

 

Groeiende winkeloppervlakte

Zij hadden immers gemikt op een omzetgroei van ongeveer 10%. Volgens Associated British Foods, het moederbedrijf van Primark, werd de omzetgroei tegengehouden door ongewoon warm weer in Europa, al spreekt het van een recordomzet in de week tot Kerstmis. In het Verenigd Koninkrijk maakte het melding van een mooie vergelijkbare groei en een stijgend marktaandeel en ook in de Verenigde Staten zegt de keten op de goede weg te zijn.

 

Het voorbije kwartaal steeg de winkeloppervlakte bij Primark opnieuw met 27.000 m². Primark baat nu 350 winkels uit, waaronder drie nieuwe vestigingen in Duitsland, een in het Verenigd Koninkrijk en een in Spanje. De discountketen verwacht in het huidige boekjaar meer dan 100.000 m² aan nieuwe winkeloppervlakte te openen.

 

De tragere omzetgroei doet bij analisten wel de vraag groeien of Primark niet dringend nood heeft aan een online winkel, aangezien daar nog het meeste groei kan worden gemaakt. Zo moest ook H&M onlangs teleurstellende resultaten voorleggen, omdat het er niet in slaagt klanten online aan te trekken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.