Prognoses outletcentra niet geloofwaardig | RetailDetail

Prognoses outletcentra niet geloofwaardig

Prognoses outletcentra niet geloofwaardig
Shutterstock

Volgens de Nederlandse brancheorganisatie INretail zijn de bezoekersverwachtingen van outletcentra niet realistisch. Samen mikken ze op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar, maar daarbij houden ze volgens INretail te weinig rekening met kannibalisatie.

Goochelen met cijfers

Momenteel zijn er in Nederland al drie outletcentra te vinden: Roermond, Bataviastad in Lelystad en Rosada in Roosendaal. Daar moeten er de komende jaren nog eens drie bijkomen in Zevenaar, Halfweg en Zoetermeer. Samen mikken ze op maar liefst 20 miljoen bezoekers per jaar.

 

Volgens Paul te Grotenhuis, woordvoerder van INretail, is dat echter niet haalbaar. “De outlets gaan er vanuit dat mensen bereid zijn een uur naar een outlet te rijden. Dan tellen de inwoners van een aantal regio’s echter vijf keer mee, voor vijf verschillende outlets”, aldus Te Grotenhuis. “Als de drie outlets net over de grens in België en Duitsland worden meegeteld, gaat het zelfs om 27 miljoen bezoekers. Dat is ongeloofwaardig.”

 

Ook Cees-Jan Pen, lector op het gebied van winkelvastgoed aan de Fontys Hogeschool, vindt dat er te veel wordt gegoocheld met cijfers om nieuwbouwplannen te verantwoorden. “Dit is bouwen voor leegstand. Wat er op nieuwe locaties aan winkels bijkomt, verdwijnt elders. En dan gaat het juist om de winkels die plaatsen als Haarlem leuk maken”, aldus Pen.

 

Gesjoemel met verkochte kleding

Uit een onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen blijkt bovendien dat de koopjes in de outletcentra niet altijd zijn wat ze lijken. De grote merken gebruiken de outletcentra om overtollige stock van het vorige modeseizoen van de hand te doen, maar er worden ook producten gemaakt die enkel verkocht worden in de outletcentra.

 

Het gaat daarbij niet enkel over andere kleuren en modellen, maar ook over kledingstukken van mindere kwaliteit. Toch worden die kledingstukken vaak aangeboden tegen zogezegd sterk verlaagde prijzen, zelfs al hebben ze nooit die prijs in een winkel gehad.

 

“Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost’’, zegt woordvoerster Joyce Donat van de Nederlandse Consumentenbond. “Daarmee overtreden merken de regels.’’ Bij het Duitse onderzoek werd ook kleding bekeken van het outletcenter in Roermond. Maasmechelen Village werd niet bezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.