Prognoses outletcentra niet geloofwaardig | RetailDetail

Prognoses outletcentra niet geloofwaardig

Prognoses outletcentra niet geloofwaardig
Shutterstock

Volgens de Nederlandse brancheorganisatie INretail zijn de bezoekersverwachtingen van outletcentra niet realistisch. Samen mikken ze op meer dan 20 miljoen bezoekers per jaar, maar daarbij houden ze volgens INretail te weinig rekening met kannibalisatie.

Goochelen met cijfers

Momenteel zijn er in Nederland al drie outletcentra te vinden: Roermond, Bataviastad in Lelystad en Rosada in Roosendaal. Daar moeten er de komende jaren nog eens drie bijkomen in Zevenaar, Halfweg en Zoetermeer. Samen mikken ze op maar liefst 20 miljoen bezoekers per jaar.

 

Volgens Paul te Grotenhuis, woordvoerder van INretail, is dat echter niet haalbaar. “De outlets gaan er vanuit dat mensen bereid zijn een uur naar een outlet te rijden. Dan tellen de inwoners van een aantal regio’s echter vijf keer mee, voor vijf verschillende outlets”, aldus Te Grotenhuis. “Als de drie outlets net over de grens in België en Duitsland worden meegeteld, gaat het zelfs om 27 miljoen bezoekers. Dat is ongeloofwaardig.”

 

Ook Cees-Jan Pen, lector op het gebied van winkelvastgoed aan de Fontys Hogeschool, vindt dat er te veel wordt gegoocheld met cijfers om nieuwbouwplannen te verantwoorden. “Dit is bouwen voor leegstand. Wat er op nieuwe locaties aan winkels bijkomt, verdwijnt elders. En dan gaat het juist om de winkels die plaatsen als Haarlem leuk maken”, aldus Pen.

 

Gesjoemel met verkochte kleding

Uit een onderzoek van het Duitse tv-programma WDR-Recherchen blijkt bovendien dat de koopjes in de outletcentra niet altijd zijn wat ze lijken. De grote merken gebruiken de outletcentra om overtollige stock van het vorige modeseizoen van de hand te doen, maar er worden ook producten gemaakt die enkel verkocht worden in de outletcentra.

 

Het gaat daarbij niet enkel over andere kleuren en modellen, maar ook over kledingstukken van mindere kwaliteit. Toch worden die kledingstukken vaak aangeboden tegen zogezegd sterk verlaagde prijzen, zelfs al hebben ze nooit die prijs in een winkel gehad.

 

“Je mag geen jeans aanbieden van 105 euro, voor 80 euro als die jeans nooit 105 euro heeft gekost’’, zegt woordvoerster Joyce Donat van de Nederlandse Consumentenbond. “Daarmee overtreden merken de regels.’’ Bij het Duitse onderzoek werd ook kleding bekeken van het outletcenter in Roermond. Maasmechelen Village werd niet bezocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Overnemer voor Belgische winkels Men at Work

20/07/2018

De drie Belgische vestigingen van de failliete modeketen Men at Work en de Antwerpse kledingzaak Fish & Chips zouden een nieuwe eigenaar hebben. Op meer details is het wel nog even wachten…

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).