Puma boekt recordomzet, maar vreest coronavirus

Puma boekt recordomzet maar vreest coronavirus

Puma heeft een zeer sterk jaar achter de rug met een fors gestegen omzet en winst, maar net als dorpsgenoot Adidas waarschuwt het Duitse sportmerk voor de gevolgen van de coronacrisis.

 

5,5 miljard omzet

Afgelopen jaar kende Puma een omzetstijging met 18,4% tot 5,5 miljard euro. Alle regio’s en productafdelingen droegen bij aan de sterke ontwikkeling van de activiteiten. De opbrengsten namen het meest toe in China en India; in de regio EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) steeg de omzet met 11,2% en kwam er voor het eerst boven twee miljard euro uit. In dat gebied trokken vooral Duitsland, Spanje, Rusland en Turkije de kar.

 

In absolute cijfers blijven schoenen de belangrijkste categorie voor Puma, met een totale omzet van 2,55 miljard euro. De sterkste omzetgroei werd echter opgetekend in de kledingdivisie: hier namen de opbrengsten toe met 22,6% tot ruim 2 miljard euro.

 

Puma boekte in 2019 een bedijfsresultaat (ebit) van 440,2 miljoen euro, een stijging met liefst 30,5%. Daarmee deed het Duitse sportmerk beter dan de eigen voorspelling, die uitging van een ebit tussen 420 en 430 miljoen euro. De nettowinst steeg van 187,4 miljoen euro naar 262,4 miljoen euro.

 

Angst voor corona

Voor het huidige jaar verwacht Puma een omzetgroei van 10% en een bedrijfsresultaat tussen 500 en 520 miljoen euro. Het bedrijf waarschuwt wel voor de gevolgen van de coronacrisis, die sinds begin deze maand een negatief effect heeft op de activiteiten. In China is intussen zowat de helft van de Puma-winkels gesloten en in andere Aziatische landen zijn er bovendien minder Chinese toeristen. 

 

"De onzekerheid over de duur van de uitbraak van COVID-19 [corona] en de totale impact die dit zou kunnen hebben, maakt het moeilijk om voorspellingen te doen, maar we werken momenteel vanuit de veronderstelling dat de situatie op korte termijn zal normaliseren en dat we dan in staat zullen zijn om onze doelstellingen voor het volledige jaar te bereiken", verklaart een toelichting bij de resultaten.

 

Concurrent Adidas waarschuwde eerder al voor de impact van het coronavirus op de resultaten. Zo zou de omzet in China de voorbije weken met liefst 85% zijn afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.