Puma knipt prognoses bij | RetailDetail

Puma knipt prognoses bij

Puma knipt prognoses bij

De Duitse sportkledinggroep Puma heeft zijn vooruitzichten inzake omzet en winst bijgeknipt omdat de verkopen in Europa en Azië immers te wensen over laten. Volgens de bedrijfsleiding zal de omzet 1% à 5% lager uitkomen dan in 2012 en ook de operationele winst staat onder druk.

Uitzonderlijk lange winter voor Puma

Puma verwijst voor de bijstelling naar de resultaten over het eerste kwartaal, die een daling van het verkoopcijfer met 2,3% tot 782 miljoen euro lieten zien. De winst kelderde zelfs met 32% tot 50 miljoen euro. Beide cijfers kwamen onder de verwachtingen uit.

 

De tegenvallende resultaten zijn vooral te wijten aan de situatie in het crisisgevoelige Europa en de uitzonderlijk lange winter in Azië. In Europa liepen de verkopen met 4,8% terug, in Azië krompen ze met 2,9%. Gelukkig brachten Mexico, Brazilië en Argentinië enig soelaas. Ook Rusland en Turkije liepen vlot.

 

Minder winst in het verschiet

Bovendien zag Puma zijn brutowinstmarge dalen van 51,2% naar 49,1%. Het bedrijf schrijft dat onder meer toe aan een tegenzittende wisselkoershedging en aan hogere voorraadkosten, vooral voor sportschoenen.

 

“Daardoor zal het moeilijk zijn om de oorspronkelijke doelstelling van een toename van de operationele winst met 0% à 5% te realiseren”, stelt de bedrijfsleiding. Dat is dan wel voor de afboeking van eenmalige uitgaven. Puma is overigens bezig met de doorvoering van een besparingsoperatie. De bedrijfsleiding verwacht wel dat de uiteindelijke nettowinst voor 2013 boven die van 2012 zal uitkomen.

 

Puma maakt deel uit van de Franse luxegroep Kering, het voormalige PPR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.