Puma knipt prognoses bij

Puma knipt prognoses bij

De Duitse sportkledinggroep Puma heeft zijn vooruitzichten inzake omzet en winst bijgeknipt omdat de verkopen in Europa en Azië immers te wensen over laten. Volgens de bedrijfsleiding zal de omzet 1% à 5% lager uitkomen dan in 2012 en ook de operationele winst staat onder druk.

Uitzonderlijk lange winter voor Puma

Puma verwijst voor de bijstelling naar de resultaten over het eerste kwartaal, die een daling van het verkoopcijfer met 2,3% tot 782 miljoen euro lieten zien. De winst kelderde zelfs met 32% tot 50 miljoen euro. Beide cijfers kwamen onder de verwachtingen uit.

 

De tegenvallende resultaten zijn vooral te wijten aan de situatie in het crisisgevoelige Europa en de uitzonderlijk lange winter in Azië. In Europa liepen de verkopen met 4,8% terug, in Azië krompen ze met 2,9%. Gelukkig brachten Mexico, Brazilië en Argentinië enig soelaas. Ook Rusland en Turkije liepen vlot.

 

Minder winst in het verschiet

Bovendien zag Puma zijn brutowinstmarge dalen van 51,2% naar 49,1%. Het bedrijf schrijft dat onder meer toe aan een tegenzittende wisselkoershedging en aan hogere voorraadkosten, vooral voor sportschoenen.

 

“Daardoor zal het moeilijk zijn om de oorspronkelijke doelstelling van een toename van de operationele winst met 0% à 5% te realiseren”, stelt de bedrijfsleiding. Dat is dan wel voor de afboeking van eenmalige uitgaven. Puma is overigens bezig met de doorvoering van een besparingsoperatie. De bedrijfsleiding verwacht wel dat de uiteindelijke nettowinst voor 2013 boven die van 2012 zal uitkomen.

 

Puma maakt deel uit van de Franse luxegroep Kering, het voormalige PPR.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top