Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal | RetailDetail

Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal

Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal

Quiksilver beleeft moeilijke tijden: de drie merken van de groep – Quiksilver, Roxy en DCzagen hun verkoop dalen. De groothandelsomzet nam een duik, terwijl de eigen winkels ter plaatse trappelen. Enkel e-commerce vormt een lichtpuntje.

In de min over de hele lijn

Het Californische modeconcern Quiksilver heeft al betere tijden gekend. Het tweede kwartaal (tot 30 april) is er alweer eentje om snel te vergeten. Het nettoverlies liep zelfs op tot 46 miljoen dollar (33,80 miljoen euro), flink meer dan de 33 miljoen dollar die de groep verloor in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, bij een totale omzet die terugliep van 456 naar 408 miljoen dollar of net geen 300 miljoen euro.

 

Zo zag het merk Quiksilver zijn omzet duiken met 7% tot 167 miljoen dollar (122,69 miljoen euro) en ging er bij Roxy 6% af tot 121 miljoen dollar (88,90 miljoen euro). De grootste klap – liefst min 19% - moest het kleinste broertje incasseren: DC zag zijn omzet dalen tot 103 miljoen dollar (75,67 miljoen euro). De dalende trend is trouwens mondiaal, want zowel in Amerika (-18%), de EMEA-zone (-2%) als Asia Pacific (-6%) gaat de groep er op achteruit.

 

Enkel e-commerce vooruit

De webshopactiviteiten tekenen voor het enige lichtpuntje in het kwartaal: de omzet uit e-commerce groeide met bijna een kwart (+23%), al vertegenwoordigt dat kanaal nog altijd maar 30 miljoen dollar of 22,04 miljoen euro. Een schijntje tegenover de 268 miljoen dollar van de groothandelsactiviteiten (-15%) en de 90 miljoen dollar van de eigen retailtak (status-quo). Die laatste telt intussen al 658 winkels, 28 meer dan een jaar eerder.

 

Voor de rest van het fiscale jaar verwacht het management "dat de algemene verkooptrends van de recente kwartalen zich doorzetten in de tweede jaarhelft, met een aanhoudende omzetdaling in het Noord-Amerikaanse en Europese groothandelskanaal die slechts gedeeltelijk zal worden goedgemaakt door omzetgroei in de opkomende markten en in e-commerce".

 

Geen opbeurende vooruitzichten dus. Na de publicatie van de tegenvallende resultaten dook de koers van het aandeel dan ook meteen ruim 30% de dieperik in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.