Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal

Quiksilver in woelig water na zwak tweede kwartaal

Quiksilver beleeft moeilijke tijden: de drie merken van de groep – Quiksilver, Roxy en DCzagen hun verkoop dalen. De groothandelsomzet nam een duik, terwijl de eigen winkels ter plaatse trappelen. Enkel e-commerce vormt een lichtpuntje.

In de min over de hele lijn

Het Californische modeconcern Quiksilver heeft al betere tijden gekend. Het tweede kwartaal (tot 30 april) is er alweer eentje om snel te vergeten. Het nettoverlies liep zelfs op tot 46 miljoen dollar (33,80 miljoen euro), flink meer dan de 33 miljoen dollar die de groep verloor in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, bij een totale omzet die terugliep van 456 naar 408 miljoen dollar of net geen 300 miljoen euro.

 

Zo zag het merk Quiksilver zijn omzet duiken met 7% tot 167 miljoen dollar (122,69 miljoen euro) en ging er bij Roxy 6% af tot 121 miljoen dollar (88,90 miljoen euro). De grootste klap – liefst min 19% - moest het kleinste broertje incasseren: DC zag zijn omzet dalen tot 103 miljoen dollar (75,67 miljoen euro). De dalende trend is trouwens mondiaal, want zowel in Amerika (-18%), de EMEA-zone (-2%) als Asia Pacific (-6%) gaat de groep er op achteruit.

 

Enkel e-commerce vooruit

De webshopactiviteiten tekenen voor het enige lichtpuntje in het kwartaal: de omzet uit e-commerce groeide met bijna een kwart (+23%), al vertegenwoordigt dat kanaal nog altijd maar 30 miljoen dollar of 22,04 miljoen euro. Een schijntje tegenover de 268 miljoen dollar van de groothandelsactiviteiten (-15%) en de 90 miljoen dollar van de eigen retailtak (status-quo). Die laatste telt intussen al 658 winkels, 28 meer dan een jaar eerder.

 

Voor de rest van het fiscale jaar verwacht het management "dat de algemene verkooptrends van de recente kwartalen zich doorzetten in de tweede jaarhelft, met een aanhoudende omzetdaling in het Noord-Amerikaanse en Europese groothandelskanaal die slechts gedeeltelijk zal worden goedgemaakt door omzetgroei in de opkomende markten en in e-commerce".

 

Geen opbeurende vooruitzichten dus. Na de publicatie van de tegenvallende resultaten dook de koers van het aandeel dan ook meteen ruim 30% de dieperik in.

Tags: