Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen | RetailDetail

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen

Ralph Lauren doet beter dan verwachtingen
Shutterstock

Modehuis Ralph Lauren heeft er een sterk eerste kwartaal opzitten: zowel op vlak van omzet als op vlak van winst wist het de verwachtingen van analisten te overtreffen. Een jaar eerder werd er nog een fors verlies geleden.

Nieuwe strategie

De omzet van Ralph Lauren kwam in het eerste kwartaal uit op 1,35 miljard dollar (1,15 miljard euro). Dat is een daling van 13,2%, maar wel net iets hoger dan de verwachtingen van analisten. De lagere omzet is te wijten aan de nieuwe strategie van Ralph Lauren, waarbij onder andere slecht presterende merken en winkels zijn afgestoten. Ook wordt de inventaris beter onder controle gehouden en worden er minder kortingen gegeven.

 

Zo wil het de concurrentie aangaan met onder andere Amazon en de fast fashion ketens. De vergelijkbare retailomzet viel wel nog steeds terug met 7%, al hadden analisten daar een terugval van 7,5% verwacht.

 

Dat die strategie zijn vruchten afwerpt, wordt duidelijk uit de winstcijfers. Ralph Lauren slaagde er immers in om een nettoverlies van 22,3 miljoen dollar (18,9 miljoen euro) een jaar eerder om te keren naar een winst van 59,5 miljoen dollar (50,5 miljoen euro) in het eerste kwartaal van dit boekjaar.

 

Nieuwe CEO

Ralph Lauren stelde in mei nog Patrice Louvet aan als nieuwe CEO. Hij volgde Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren. De eerste resultaten onder de leiding van Louvet zijn dus alvast bemoedigend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.