Recordcijfers voor Maasmechelen Village | RetailDetail

Recordcijfers voor Maasmechelen Village

Recordcijfers voor Maasmechelen Village
Shutterstock

Outletcenter Maasmechelen Village heeft er een bijzonder succesvol jaar op zitten. Uit de zopas gepubliceerde cijfers blijkt dat er nooit meer bezoekers over de vloer kwamen dan in 2016. Daardoor werd het verlies fors teruggedrongen.

Nieuwe internationale merken

In 2016 kwamen er maar liefst 2,5 miljoen bezoekers langs bij Maasmechelen Village: nooit waren het er meer. Het aantal boetieks steeg naar een recordhoogte van 108, waardoor ook de tewerkstelling steeg naar meer dan 900 mensen.

 

David Winkels, bestuurder bij Value Retail, het bedrijf achter Maasmechelen Village, noemt onder andere de komst van grote merken als Armani en Ralph Lauren bijzonder belangrijk voor de opmars van het outletcenter. “Zulke merken zijn echte ‘gamechangers’ die onmiddellijk een positieve financiële evolutie in Maasmechelen Village hebben teweeggebracht”, zegt hij.

 

In 2016 werd ook een herkapitalisatie doorgevoerd, waarbij 190 miljoen euro schulden werden omgezet in kapitaal. “Deze beweging, tesamen met de verkregen herfinanciering voor de komende 5 jaren, zorgde voor een substantiële verbetering van de financiële positie met een daling van verlies voor belasting”, aldus Winkels. Daardoor lag het operationeel verlies met 4,4 miljoen euro een vijfde lager dan een jaar eerder.

 

“Onze aandeelhouders hebben dan ook het volste vertrouwen dat - bijvoorbeeld met het uitvoeren van strategische marketinginitatieven - het bezoekersaantal en het gespendeerde bedrag per bezoeker zal toenemen.”

 

Diep dal

Enkele jaren geleden zag het er nochtans bijzonder benaderd uit voor Maasmechelen Village. In augustus van 2015 werd er zelfs gevreesd voor het einde van het winkeldorp, omdat de cijfers bijzonder negatief waren. In 2014 was er sprake van een verlies van bijna 25 miljoen euro. Ook toen werd er al gesproken over een herfinanciering en het aantrekken van grotere merken. Die nieuwe strategie werpt nu dus zijn vruchten af.

 

Toch moet Maasmechelen Village nog rekening houden met een moeilijke toekomst. In Duisburg werd begin dit jaar immers de goedkeuring gegeven voor het grootste outletcenter van Duitsland. Duisburg ligt op amper 90 kilometer van Maasmechelen en dat nieuwe centrum zal dus mogelijk een forse concurrent worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.