Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing | RetailDetail

Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing

Recordjaar voor Uniqlo-moeder Fast Retailing

Met een omzetgroei van 22% en een stijging van de nettowinst met liefst 48% heeft het Japanse Fast Retailing, de groep boven Uniqlo, een recordjaar achter de rug. Wel waarschuwt het management voor een vertraging van de groei.

Enorme expansie Uniqlo groeimotor

Fast Retailing boekte tussen september 2014 en augustus 2015 een omzet van 1.681,87 miljard yen (ca 12,5 miljard euro), ruim een vijfde meer dan het jaar voordien. De operationele winst spurtte een kwart hoger en klokte af op 164,4 miljard yen, maar de nettowinst ging er nog forser op vooruit en steeg bijna de helft om af te klokken op 110 miljard yen, een slordige 815 miljoen euro. Toch hadden analisten op nog ietsje meer gerekend.

 

De verklaring voor het recordjaar ligt bij de internationale expansie van winkeldochter Uniqlo, die tekent voor meer dan 80% van de groepsomzet. Door die expansie wordt Uniqlo almaar minder afhankelijk van zijn thuisland: Japan is nu nog goed voor 47% van de omzet. Zaaien kost echter geld, zeker in de Verenigde Staten: "Als gevolg van de snelle uitrol en de nog altijd lage naambekendheid in de VS blijven de operationele verliezen van Uniqlo USA oplopen", zo klinkt het.

 

Hoe dan ook zet Uniqlo zijn internationale uitrol naarstig voort: tegen eind augustus 2016 wil de keten 195 nieuwe boetieks openen, wat het totaal op 3.173 moet brengen. Voor het lopende boekjaar waarschuwt Fast Retailing wel dat de groei naar alle waarschijnlijkheid lager zal uitvallen: de verkoop zou 'slechts' 13% groeien tot 1.900 miljard yen, de operationele winst 'slechts' 21,6% tot 200 miljard yen. Al blijven dat cijfers waar menig andere retailer meteen zou voor tekenen...

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.