Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès | RetailDetail

Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès

Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès
De textielafdeling - met de befaamde zijden carré-sjaals - kende als enige een dipje.

Het Franse Hermès, fabrikant van onder meer luxehandtassen en zijden sjaaltjes, realiseerde over het hele jaar een recordomzet van 4,8 miljard euro (tegenover 4,1 miljard euro in 2014), goed voor een nettowinst van 973 miljoen euro.

Ondanks Parijse aanslagen

De aanslagen in Parijs eind vorig jaar hebben de verkoop van luxemerk Hermès minder geraakt dan gevreesd. Het laatste kwartaal kreeg de verkoop in eigen land weliswaar een knauw van 7% omdat heel wat toeristen Parijs links lieten liggen na de aanslagen van 13 november, maar uiteindelijk slaagde het luxehuis er toch nog in om op zijn Franse thuismarkt nog 6% te groeien over het hele jaar. Hermès heeft het dan ook over een “opmerkelijk goed resultaat” in Frankrijk.

 

Dat de omzet op een record afklokte, is vooral te danken aan de zeer sterke prestatie van de Japanse Hermès-winkels. Blijkbaar trokken de Chinese toeristen in plaats van Parijs naar Tokio: de omzet in Japan steeg met 18%. In Azië (exclusief Japan) ging de omzet 5% hoger en in Europa bedroeg de groei 9%, terwijl Amerika afsloot op een +7%.

 

Zijden sjaaltjes enige daler

Alle productdivisies wisten hun omzet op te krikken, behalve de horlogetak (stabiel) en de afdeling textiel (met dus ook de legendarische zijden ‘carré’-sjaaltjes): die ging er één procent op achteruit. De grootste sprong voorwaarts kwam op naam van de lederafdeling (+13%), gevolgd door juwelen (+9%), kleding, schoenen en accessoires (+8%) en parfums (+3%).

 

De groep nam in 2015 zo’n 500 extra medewerkers in dienst. Voor Hermès werken intussen 12.244 mensen wereldwijd. Voor 2016 is de groep voorzichtig gezien de “economische, geopolitieke en monetaire onzekerheid in de wereld”: het management gaat uit van een groei onder het gemiddelde op de middellange termijn van 8% (bij constante wisselkoersen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.