Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès | RetailDetail

Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès

Recordomzet voor Frans luxehuis Hermès
De textielafdeling - met de befaamde zijden carré-sjaals - kende als enige een dipje.

Het Franse Hermès, fabrikant van onder meer luxehandtassen en zijden sjaaltjes, realiseerde over het hele jaar een recordomzet van 4,8 miljard euro (tegenover 4,1 miljard euro in 2014), goed voor een nettowinst van 973 miljoen euro.

Ondanks Parijse aanslagen

De aanslagen in Parijs eind vorig jaar hebben de verkoop van luxemerk Hermès minder geraakt dan gevreesd. Het laatste kwartaal kreeg de verkoop in eigen land weliswaar een knauw van 7% omdat heel wat toeristen Parijs links lieten liggen na de aanslagen van 13 november, maar uiteindelijk slaagde het luxehuis er toch nog in om op zijn Franse thuismarkt nog 6% te groeien over het hele jaar. Hermès heeft het dan ook over een “opmerkelijk goed resultaat” in Frankrijk.

 

Dat de omzet op een record afklokte, is vooral te danken aan de zeer sterke prestatie van de Japanse Hermès-winkels. Blijkbaar trokken de Chinese toeristen in plaats van Parijs naar Tokio: de omzet in Japan steeg met 18%. In Azië (exclusief Japan) ging de omzet 5% hoger en in Europa bedroeg de groei 9%, terwijl Amerika afsloot op een +7%.

 

Zijden sjaaltjes enige daler

Alle productdivisies wisten hun omzet op te krikken, behalve de horlogetak (stabiel) en de afdeling textiel (met dus ook de legendarische zijden ‘carré’-sjaaltjes): die ging er één procent op achteruit. De grootste sprong voorwaarts kwam op naam van de lederafdeling (+13%), gevolgd door juwelen (+9%), kleding, schoenen en accessoires (+8%) en parfums (+3%).

 

De groep nam in 2015 zo’n 500 extra medewerkers in dienst. Voor Hermès werken intussen 12.244 mensen wereldwijd. Voor 2016 is de groep voorzichtig gezien de “economische, geopolitieke en monetaire onzekerheid in de wereld”: het management gaat uit van een groei onder het gemiddelde op de middellange termijn van 8% (bij constante wisselkoersen).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.